  • 1. Data: 2004-09-13 16:30:33
    Temat: pytanie - wynajem a użyczenie mieszkania
    Od: "ToOl" <s...@n...spam>

    Witam,

    Od pewnego czasu wynajmuje mieszkanie, po zakończeniu umowy wynajmu
    własciciel chce ze mną zawrzeć umowę użyczenia mieszkania (lub jakąś
    podobną, nie jestem prawnikiem więc nie wiem dokładnie). Chodzi o to by nie
    musiał płacić podatku od wynajmu.

    Mam pytanie czym różni się umowa wynajmu od umowy użyczenia?
    Jakie nowe prawa/obowiązki nakłada na obie strony?

    O czym powinienem wiedzieć, pamiętać, na co uważać itp...
    Czy generalnie powinienem się zgodzić?

    pozdrawiam

    T. O.

  • 2. Data: 2004-09-13 17:40:57
    Temat: Re: pytanie - wynajem a użyczenie mieszkania
    Od: "Jaroslaw Soja" <j...@i...pl>

    Użytkownik "ToOl" <s...@n...spam> napisał w wiadomości
> [...]
    > własciciel chce ze mną zawrzeć umowę użyczenia mieszkania (lub jakąś
    > podobną, nie jestem prawnikiem więc nie wiem dokładnie). Chodzi o to by

    Pomijajac to, ze pytnaie na pl.soc.prawo.podatki i reszte kwestii zapoznaj
    wlasciciela z art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych.
    W skrocie : w przypadku nieodplatnego uzyczenia nieruchomosci wlasciciel
    tejze osiaga "przychod" w wysokosci rynkowego czynszu, chyba ze zachodzi
    jedna z okolicznosci wylaczajacych( rodzina, odp. cel i t.p. ), ale w tym
    wypadku nie sadze

    --
    You and me and the devil makes three,
    don't need no other lovin' babe

  • 3. Data: 2004-09-13 22:57:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 13 Sep 2004, ToOl wrote:

> [...]
    >+ podobną, nie jestem prawnikiem więc nie wiem dokładnie). Chodzi o to by nie

    Sądzę że mu się nie uda. Znaczy: może i płacił nie będzie, jak
    go w końcu US namierzy to sam ściągnie :]

    >+ Mam pytanie czym różni się umowa wynajmu od umowy użyczenia?

    Tym że jest z zasady bezpłatne. "Użyczenie" jest "za darmo".

    >+ Jakie nowe prawa/obowiązki nakłada na obie strony?

    Cywilne - poczytaj w Kodeksie Cywilnym, znajdziesz różnice :)
    [uwaga: patrz komentarz niżej o "lokatorze"]

    Podatkowe... tym że z interpretacji przepisów (w tym przezentowanych
    przez doradzców podatkowych w sieci) wynika iż wtedy OBIE strony
    płacą podatek od "rynkowej wartości najmu" :> (uwaga: dotyczy tylko
    najmu nieruchomości ! Ale wynika z tego że jak osoba A pozwala
    osobie B parkować na swoim placu to "najem" jest i zasada ma
    miejsce... :>).
    Płacą:
    Wynajmujacy - od "oczekiwanych dochodów" (mógł wziąć a nie chciał),
    najemca - od "nieodpłatnego świadczenia" (*jakby* musiał zapłacić
    to musiałby na to *zarobić* więc zapłacił*by* podatek i Skarb nie
    ma zamiaru tego podatku podarować :)).
    Proszę nie warczeć na mnie, to wyborcy wybierają sobie posłów
    którzy muszą w celu zapewnienia kiełbasy wyborczej ściągnąć
    podatek od podatników którymi są owi wyborcy... ;>

    >+ Czy generalnie powinienem się zgodzić?

    Ja bym się zastanowił :>
    Najem najmem, ale korzystający (acz z p. widzenia K.C. jest
    "słabiej chroniony") nie przestaje IMO być "lokatorem" co
    daje mu nie mniejszą ochronę niż najemcy.
    Czyli z p. widzenia "łatwości wykopania lokatora" wynajmujący
    nie zyskuje nic, z p. widzenia podatków... chyba ma widoki na
    wiecej kłopotów niż było :]

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2004-09-14 05:48:46
    Od: "ToOl" <s...@n...spam>

> [...]
    > jedna z okolicznosci wylaczajacych( rodzina, odp. cel i t.p. ), ale w tym

    Dziekuje,
    wiec problem dla wlasciciela pozostanie, a czy mnie czekaja jakieś inne nowe
    problemy związane z umową użyczenia (niekoniecznie podatkowe)?

    ToOl

  • 5. Data: 2004-09-15 12:39:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Sep 2004, ToOl wrote:
    [...]
> [...]
    >+ wiec problem dla wlasciciela pozostanie, a czy mnie czekaja jakieś inne nowe
    >+ problemy związane z umową użyczenia (niekoniecznie podatkowe)?

    Może ja tylko podatkowy: ty TEŻ musisz zapłacić podatek.
    Od "nieodpłatnego przychodu", art. 11.1 oraz art.11.2.3 ustawy.

    pozdrowienia, Gotfryd