  • 1. Data: 2002-05-27 06:34:30
    Temat: przyciemniane szyby w samochodach
    Od: eReS <s...@n...address.com>

    Czesc

    Nie wiem czy byla juz poruszana ta kwestia i czy jest to odpowiednia
    grupa ......

    Jak naprawde wygladaja przepisy dotyczace przyciemniania szyb w
    samochodach? Gdzie mozna je znalezc w sieci?

    --
    -=-=-=-=-=-=-
    ** eReS **

  • 2. Data: 2002-05-27 07:51:32
    Temat: Re: przyciemniane szyby w samochodach
    Od: "Legislator" <g...@p...onet.pl>

    co ogladales wczoraj TV4 (drogowka) ??? Jezeli tak to Policjanci chyba mieli
    racje...
    no ale nie jestem fachowcem

    --
    napisal Konrad G. ,
    U?ytkownik eReS <s...@n...address.com> w wiadomooci do grup dyskusyjnych

  • 3. Data: 2002-05-27 09:22:15
    Od: eReS <s...@n...address.com>

    > co ogladales wczoraj TV4 (drogowka) ??? Jezeli tak to Policjanci chyba mieli
    > racje...
    > no ale nie jestem fachowcem
    >
    > --

    tak naprawde to chodzi mi o tylnie szyby w samochodzie 'kombi' tzn.
    tylko tyl i boczne 'od paki' .....
    jednak przydalaby sie jakas ogolna informacja prawna na ten temat.
    --
    -=-=-=-=-=-=-
    ** eReS **

  • 4. Data: 2002-05-27 09:48:22
    Od: "Adam Guzik" <a...@u...no.edu.spam.pl>

    Uzytkownik "Legislator" <g...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci
    > co ogladales wczoraj TV4 (drogowka) ??? Jezeli tak to Policjanci chyba
    mieli
    > racje...
    > no ale nie jestem fachowcem

    Tu jest tekst z www.katowice.kwp.pl

    Zgodnie z art. 66 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o
    ruchu drogowym ( Dz. U. Nr 98, poz. 602 wraz z pózniejszymi zmianami)-
    pojazd uczestniczacy w ruchu ma byc tak zbudowany wyposazony i utrzymany,
    aby korzystanie z niego zapewnialo miedzy innymi dostateczne pole widzenia
    kierowcy.
    W zwiazku z powyzszym majac na uwadze: rozporzadzenie Ministra Transportu i
    Gospodarki Morskiej z dnia 1 lutego 1993 r. w sprawie warunków technicznych
    i badan pojazdów ( Dz. U. Z 1996 r. nr 155, poz. 772) oraz przepisy
    Regulaminu nr 46 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ stanowiace wymagania
    w zakresie pola widzenia kierowcy, które okreslaja dwie strefy wymaganego
    pola widzenia kierowcy: do przodu od miejsca kierowcy w promieniu 180
    stopni, do tylu w lusterka wsteczne i wymóg wyposazenia pojazdu w lusterko
    wsteczne po prawej stronie pojazdu, o ile lusterko wewnetrzne nie zapewnia
    dostatecznej widocznosci do tylu, przepisy Regulaminu nr 43 EKG ONZ
    dopuszczajace w pojezdzie oszklenia o przepuszczalnosci swiatla ponizej 70 %
    dla szyb innych niz przednie i nie posiadajacych wplywu na pole widzenia
    kierowcy.
    "
    Ci policjanci wczoraj powolywali sie wlasnie na to 43 EKG ONZ. al;e co to
    jest? i czy to obowiazuje w polsce? W konstytucji pisze ze wolnosc moze byc
    ograniczona tylko ustawa a nie jakimis regulaminami z ONZ.

    Pyatnie do prawnikow:
    czy regulaminy ONZ obowiazuja w polsce?

    pozfdrawiam
    Adam

  • 5. Data: 2002-05-27 13:53:21
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Guzik" <a...@u...no.edu.spam.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    byc
    > ograniczona tylko ustawa a nie jakimis regulaminami z ONZ.

    Nie ONZ, a EKG ONZ - Europejskiej Komisji Gospodarczej. Regulaminy
    czekokolwiek na pewno nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa na
    terytorium RP, ale moga stanowić podstawę dla rodzimych regulacji - np. po
    opublikowaniu jako rozporządzenie ministra transportu. Nie wiem, jak jest w
    tym przypadku, ale wygląda mi na nadużycie gliniarzy. Zresztą tych wymagań
    nie spełnia żaden samochód - od tych 180" z przodu nalezy odjąć pare(10
    minimum) stopni na słupki przednie i klapa - trzeba zabrać dowód...

    Depi.

  • 6. Data: 2002-05-27 18:23:12
    Od: "Legislator" <g...@p...onet.pl>

    Europejska Komisja Gospodarcza moze byc organizacja wyspecjalizowana ONZ. Pr
    awdopodobnie dziala na podstawie
    umowy miedzynarodowej podlegajacej ratyfikacji i moze stanowic jakies uchwaly
    (te wlasnie regulaminy ), ktore wiaza
    panstwa. To cos w stylu prawa wtornego Wspolnoty Europejskiej. Ooo... znalazlem:

    Dz.U.01.104.1135
    POROZUMIENIE dotyczące przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów
    kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz
    wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań,
    sporządzone w Genewie dnia 20 marca 1958 r.*
    (Dz. U. z dnia 26 września 2001 r.)

    W tym porozumieniu (de facto umowa miedzynarodowa ) jest duzo o tej EKG i jej
    regulaminach. Nie chcialo mi sie tego
    czytac ale jak ktos chce moge przeslac na priva text tego shitu. Prawdopodobnie
    policja miala wiec racje. Konstytucja
    reguluje takie zrodlo prawa w art. 92 (ustep 3: Jeżeli wynika to z ratyfikowanej
    przez Rzeczpospolitą Polską umowy konstytuującej organizację międzynarodową,
    prawo przez nią stanowione jest stosowane bezpośrednio, mając pierwszeństwo w
    przypadku kolizji z ustawami.) Kwestia czy wynika to z tej umowy.

    Co do uchwal wiazacych panstwa a wydanych przez org. miedzynarodowe to jest to
    dosc duzy problem w doktrynie
    prawa miedzynarodowego. Przed uchwaleniem nowej konstytucji byly problemy np. z
    Rada Stowarzyszenia dzialajaca na podstawie Ukladu Europejskiego (umowy usta
    nawiajacej stowarzyszenie miedzy PL a UE), ktora mogla podejmowac uchwaly.
    --
    napisal Konrad G. ,
    Użytkownik Depilator <m...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusy

  • 7. Data: 2002-05-27 18:45:40
    Od: A...@k...net.pl (Artur Golański)

    eReS <s...@n...address.com> napisał:

    >Jak naprawde wygladaja przepisy dotyczace przyciemniania szyb w
    >samochodach?
    Przyciemniajac szybe zmieniasz warunki homologacji dla niej wydane.
    To juz nie ta sama szyba, a wiec element (b. wazny, zreszta)
    wyposazenia pojazdu na ktory nie masz homologacji. Jest to sprzeczne z
    PoRD i rozp. M.TiGM (z dn 1 kwietnia 1999 r. w/s war. techn. oraz
    zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

    > Gdzie mozna je znalezc w sieci?
    Np. na mojej stronie (adres poniżej)

    Artur Golański
    ----------------
    http://www.kki.net.pl/~artgol/kodeks

  • 8. Data: 2002-05-28 08:58:48
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Artur Golański" <A...@k...net.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wyposazenia pojazdu na ktory nie masz homologacji. Jest to sprzeczne z
    > PoRD i rozp. M.TiGM (z dn 1 kwietnia 1999 r. w/s war. techn. oraz

    Ależ co też? To pomalowanie samochodu albo naklejenie stikera też powoduje
    utratę homologacji?
    Albo wstawienie felg - prziecie to już nie te, co były ( inne właściwości
    jezdne itp), nie mówiąc już o tuningu zawieszenia. Cos tu chiba nie tak.

    Depi.

  • 9. Data: 2002-05-29 16:21:27
    Od: A...@k...net.pl (Artur Golański)

    "Depilator" <m...@p...onet.pl> napisał:

    >To pomalowanie samochodu [..] też powoduje utratę homologacji?
    Czy sformuowanie 'element wyposażenia pojazdu, na ktory jest wymagane
    swiadectwo homologacji' jest zbyt trudne, by mozna je nie rozumiec ?

    >Albo wstawienie felg - prziecie to już nie te, co były ( inne właściwości
    A czy pytanie dotyczyło 'felg' czy szyby ?
    Wykaz 'elementow na ktore...' znajdziesz w rozp. o ktorym wspomnialem.
    A propos 'felg' - nikt nie zabrania jej zmiany, jesli tylko nowa
    odpowiada wymaganiom. Szybe też mozna zamienić na przyciemniana , pod
    warunkiem, ze znajdziesz taka, ktora posiada swiadectwo homologacji
    lub po dokonaniu zmian (oklejenie, napylenie itp) uzyskasz owe
    swiadectwo z Instytutu Transportu Samochodowego w W-wie.

    Artur Golański