  • 1. Data: 2006-02-06 07:24:16
    Temat: proszę ponownie
    Od: Jędrek <a...@p...onet.pl>

    Ojciec mój wykupił z bonifikatą w 2002 roku mieszkanie lokatorskie od
    gminy. W 2005 ojciec zmarł.
    Przeprowadziłam spadek sądownie i zgłosiłam spadek do Urzędu Skarbowego.
    Obecnie chciałabym sprzedać mieszkanie na wolnym rynku.

    Pytanie : Czy muszę zwrócić kwotę bonifikaty jaką uzyskał ojciec przy
    wykupie mieszkania ? ( nie minęło pięć lat od chwili wykupu )

    Czy również obowiązuje mnie okres 5 lat, niezbywania
    mieszkania, jeżeli obowiązuje ten okres to od kiedy jest liczony, ( od
    dnia wykupu przez ojca , czy od momentu postanowienia sądu o spadku ) ?

    Bardzo dziękuję za wszystkie uwagi

    Pozdrawiam Ewa ( konto grzecznościowe )

  • 2. Data: 2006-02-06 08:07:34
    Temat: Re: proszę ponownie
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Jędrek wrote:

    > Pytanie : Czy muszę zwrócić kwotę bonifikaty jaką uzyskał ojciec przy
    > wykupie mieszkania ? ( nie minęło pięć lat od chwili wykupu )

    Zasadniczo to zależy od umowy notarialnej między spółdzielnią a
    członkiem spółdzielni - u mnie np. teraz można sprzedać zaraz po
    wykupieniu i bonifikaty nie trzeba oddawać.

    > Czy również obowiązuje mnie okres 5 lat, niezbywania
    > mieszkania, jeżeli obowiązuje ten okres to od kiedy jest liczony, ( od
    > dnia wykupu przez ojca , czy od momentu postanowienia sądu o spadku ) ?

    Jeśli obowiązuje (a za to nie dam głowy, czy w przypadku otrzymania w
    spadku też obowiązuje - ponownie odsyłam do konkretnej umowy) to
    oczywiście liczy się do daty wykupienia.

    Niemniej jednak pamiętaj, że wchodzisz w posiadanie w dniu objęcia
    spadku - i jak sprzedasz w ciągu mniej niż 5 lat od tej daty, to bulisz
    10% podatku dochodowego (od ceny sprzedaży mieszkania minus to, co
    wydasz na inne cele mieszkaniowe).

  • 3. Data: 2006-02-06 08:30:52
    Od: a...@t...pl (Bartek)

> [...]
    > mieszkania, jeżeli obowiązuje ten okres to od kiedy jest liczony, ( od
    > dnia wykupu przez ojca , czy od momentu postanowienia sądu o spadku ) ?

    Sprawa troche nowa i nierozjasniona w polskim prawodawstwie.

    Nie wydaje mi sie, abys musiala zwracac bonifikate, którą Twój ojciec
    uzyskal przy wykupie mieszkania. Mieszkanie nabyte drogą spadku przypadlo
    tzw. bliskiej osobie (córce). Gdyby przypadlo np. sąsiadowi, to gmina pewno
    mialalaby obowiazek dochodzic zwrotu.

    Jezeli chodzi o termin, który Ciebie obowiazuje w przypadku zbycia lokalu,
    to jest to najpewniej 5 lat od daty nabycia nieruchomosci przez Twojego
    ojca. Nie widze powodu, dla ktorego termin ten mialby biec od poczatku.
    Ciebie natomiast obowiazuje 5 letni termin od daty nabycia spadku, w ciągu
    ktorego nie mozesz zbyc lokalu bez 10% ryczaltowego podatku do US, jezeli
    kwoty uzyskane ze zbycia nie zdecydujesz sie przeznaczyc na tzw. cele
    mieszkaniowe, ale to juz zupelnie inna historia.

    Zalaczam link do artykulu
    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Bonifikaty-na-mieszk
    ania-komunalne-kiedy-do-zwrotu-1321353.html

    Pozdrawiam
    _________________________
    BN
    www.adekus.pl

  • 4. Data: 2006-02-06 08:36:17
    Od: "Maria" <m...@n...pl>

    Użytkownik "Jędrek" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > mieszkania, jeżeli obowiązuje ten okres to od kiedy jest liczony, ( od
    > dnia wykupu przez ojca , czy od momentu postanowienia sądu o spadku ) ?

    Art 21 ust. 1 pkt 32 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób
    fizycznych, przychód ze sprzedaży nieruchomości jest w całości wolny od
    podatku, jeśli ich nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny.
    " Czytelniczka otrzymała mieszkanie w drodze darowizny, zatem przychód
    uzyskany w wyniku jego sprzedaży nie będzie podlegał opodatkowaniu, bez
    względu na termin dokonania tej sprzedaży"
    Jest to cytat z Gazety Prawnej. Nie mam ustawy podatkowej, więc nie mogę
    sprawdzić, ale jeśli tak jest jak podaje gazeta to nie obowiązuje w tym
    sprzypadku okres 5 lat dla US.

  • 5. Data: 2006-02-06 09:23:44
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Maria wrote:

    > Art 21 ust. 1 pkt 32 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób
    > fizycznych, przychód ze sprzedaży nieruchomości jest w całości wolny od

    A, faktycznie... Głupia skleroza zapomniałem o tym detalu :)