  • 1. Data: 2004-03-12 22:38:27
    Temat: prawo prasowe itp
    Od: "Tuvok" <t...@w...pl>

    Witam,
    w ustawie prawo prasowe jest informacja:

    Art. 20. 1. Wydawanie dziennika lub czasopisma wymaga rejestracji w sądzie
    wojewódzkim właściwym miejscowo dla siedziby wydawcy, zwanym dalej "organem
    rejestracyjnym". Do postępowania w tych prawach stosuje się przepisy kodeksu
    postępowania cywilnego o postępowaniu nieprocesowym, ze zmianami
    wynikającymi z niniejszej ustawy.

[...]
    2. Wniosek o rejestrację, o której mowa w ust. 1, powinien zawierać:
    1) tytuł dziennika lub czasopisma oraz siedzibę i dokładny adres redakcji,
    2) dane osobowe redaktora naczelnego,
    3) określenie wydawcy, jego siedzibę i dokładny adres,
    4) częstotliwość ukazywania się dziennika lub czasopisma.

    3. Postanowienia zarządzające wpis do rejestru sąd uzasadnia tylko na
    wniosek.
    4. Wydawanie dziennika lub czasopisma można rozpocząć, jeżeli organ
    rejestracyjny nie rozstrzygnął wniosku o rejestrację w ciągu 30 dni od
    zgłoszenia.
    5. O zmianie danych, o których mowa w ust. 2 należy zawiadomić niezwłocznie
    organ rejestracyjny. "

    i teraz mam pytanie co dokladnie znaczy redakcja?
    czy jest to po prostu siedziba? dowolny adres, czy tez musi to byc adres pod
    ktorym jest prowadzona dzialalnosc gospodarcza
    czy wydawca moze byc redator naczelny? i czy wydawca musi prowadzic
    dzialalnosc gospodarcza?

    glownie chodzi mi o to czy aby zarejestrowac czasopismo/dzienniki (takze
    serwis internetowy) musi byc prowadzona dzialalnosc gospodarcza czy tez
    osoba fizyczna moze zarejestrowac wydawanie takowego (jedynie za oplata
    rejestracyjna)

    droga sprawa jak to jest z serwisami internetowymi, czytalem iz tak samo jak
    dzienniki czy czasopisma mozna je zarejestrowac w sadzie (np serwis wp ale
    takze dzialajace na duzo mniejsza skale)

    bylbym wdzieczny za jakakolwiek pomoc
    jesli nie odpowiedz na moje pytania to moze przekierowanie na odpowiednie
    strony/ustawy itp

    Pozdrawiam
    Tuvok

    --
    www.tuvok.prv.pl
    gg: 2380752

    www.tuvok.prv.pl
    gg: 2380752
    'waiting for barbarians'

  • 2. Data: 2004-03-12 22:46:21
    Temat: Re: prawo prasowe itp
    Od: "Tuvok" <t...@w...pl>

    Witam ponownie
    na czesc pytan znalazlem odpowiedz ale polowiczna tzn:

    "7) redaktorem naczelnym jest osoba posiadająca uprawnienia do decydowania o
    całokształcie działalności redakcji,

    8) redakcją jest jednostka organizująca proces przygotowywania (zbierania,
    omawiania i opracowywania) materiałów do publikacji w prasie.

    Art. 8. 1. Wydawcą może być osoba prawna, fizyczna lub inna jednostka
    organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej. W szczególności
    wydawcą może być organ państwowy, przedsiębiorstwo państwowe, organizacja
    polityczna, związek zawodowy organizacja spółdzielcza, samorządowa i inna
    organizacja społeczna oraz Kościół i inny związek wyznaniowy.
    "

    co sie tyczy redakcji nadal nie wiem co oznacza jednostka? tzn czy musi
    prowadzic dzialalnosc gospodarcza lub tez jakakolwiek inna zarejestrowana
    dzialalnosc
    wydawca moze byc osoba fizyczna ale nadal nie wiem czy osoba fizyczna
    prowadzaca dzialalnosc gosp czy tez zwykla osoba fizyczna

    Tuvok

  • 3. Data: 2004-03-14 09:22:41
    Od: Fumfol <f...@o...pl>

    Jezeli osoba wydaje czasopismo, dziennik itd... to przeciez ponosi z
    tego tyulu koszty zwiazne chocby z drukiem, jako osoba fizyczna nie
    mozesz sobie tego odliczyc jako osoba prowadzaca dzialalnosc mozesz, nie
    rozumiem idei wydawania gazety bez dzialalnosci, to jest bez sensu.

  • 4. Data: 2004-03-14 09:44:58
    Od: "Tuvok" <t...@w...pl>

    --
    www.tuvok.prv.pl
    gg: 2380752

> [...]
    > mozesz sobie tego odliczyc jako osoba prowadzaca dzialalnosc mozesz, nie
    > rozumiem idei wydawania gazety bez dzialalnosci, to jest bez sensu.

    to nie jest bezsensu bo
    1) prowadzac serwis internetowy na mala skale nie mam przychodow
    (przynajmniej na razie) wiec rowniez rozliczanie kosztow ktore sa znikome
    nie jest mi na reke
    2)wydajac gazetke np zakladowa, czy tez inna w minimalnym nakladzie rowniez
    moge nie posiadac dochodow i zajmowac sie tym jako hobby wiec prowadzenie
    dzialalnosci jest min nie na reke
    zreszta nawet jesli mialbym jakies tam przychody to prowadzenie dzialalnosci
    gosp. znaczaco podniosly by mi koszty (np zus itp) a przy malej skali
    dzialalnosci ten koszt moze stanowic wiecej niz pozostale koszty!!
    np. utrzymanie serwisu internetowego powiedzmy niech kosztuje nawet 500zl
    rocznie co jest niczym w porownaniu z kosztami ZUS`u

    Pozdrawiam
    Tuvok

  • 5. Data: 2004-03-14 18:41:06
    Od: Fumfol <f...@o...pl>

    To zalezy czy robisz to z zainteresowan czy chcesz sie z tego utrzymac:)
    Natomiast odzywa sie we mnie "dusza biznesowa":) i mam pytania- dlaczego
    prowadzac ten serwis internetowy nie ma byc tam reklam np a jesli
    mialyby byc to musza byc z tym zwiazane faktury,
    Nie rozumiem idei wydawania gazety zakladowej- bo jesli robisz to jako
    pracownik to firmy to moze byc to traktowane jako tweoje zajecie ale
    jesli robisz to z tylko z checi robiebenia czego stakiego to tak nie
    mozna, zadna firma nie podpisze z toba umowy na wydawanie gazety bez
    rozliczania faktur. Wydawca gazety jesli bys chcial robic to legalnie
    musi zarejestrowac tytul, wskazac redaktora naczelnego. Wg polskiego
    prawa wydawca gazety musi prowadzic dzialnosc, a czy to bedziesz
    drukowal w nakladzie 20 tys czy sam bedziesz drukowal na frukarce w domu
    to juz twoja sprawa.
    Pozdrowienia

  • 6. Data: 2004-03-14 19:40:37
    Od: "Tuvok" <t...@w...pl>

    jesli juz odpisujemy nad postem to ja rowniez odpisze nad
    tzn dzieki za info
    wlasnie o to mi chodzilo, zrozumialem iz wydawca musi prowadzic dzialalnosc
    gospodarcza
    rejestracja tytulu kosztuje w sadzie okolo 30zl
    ale minusem jest to iz np o ile ma to byc na mala skale (przynajmniej na
    poczatku)
    to nie oplaca sie zakladanie dzialalnosci gospodarczej gdyz jak juz pisalem
    koszty np ZUS ponad 500zl miesiecznie + inne oplaty poprostu znaczaco by
    przewyzszalo dochody jakie moglbym uzyskac z tworzenia takiego serwisu
    tzn pewnie ze mozna zakladac iz sie rozwinie itp itd
    ale nie ma to byc (przynajmniej z zalorzenia) zrodlo utrzymania
    tak wiec rozwiazanie z dzialalnoscia gosp odpada
    ale raz jeszcze dzieki za info

    Tuvok

  • 7. Data: 2004-03-17 21:49:58
    Od: "Tuvok" <t...@w...pl>

    Uzytkownik "Fumfol" <f...@o...pl> napisal w wiadomosci

    <ciach>
> [...]
    > prawa wydawca gazety musi prowadzic dzialnosc, a czy to bedziesz
    > drukowal w nakladzie 20 tys czy sam bedziesz drukowal na frukarce w domu

    witam,
    raz jeszcza ja
    tzn czy moglbys podac gdzie jest to opisane dokladnie?
    tzn w prawie prasowym chyba nie
    moze KSH albo na prawie cywilnym??
    gdzie moglbym poszukac szczególów?
    za pomoc z gory dzieki