  • 1. Data: 2006-06-06 22:13:09
    Temat: prawo pobytu dla cudzoziemca - prosze o rade
    Od: <s...@N...gazeta.pl>

    Czy ktos ma jakies doswiadczenia z zalatwianiem takiego wniosku? Chodzi o "Udzielenie
    zezw. na
    zamieszkanie na czas oznaczony' Moje pytania:
    - Czy taki wniosek zalatwiony za granica to to samo co uzyska sie w polskim urzedzie
    woj.?
    - Gdzie lepiej/latwiej zalatwic ten wniosek? Bedac za granica czy juz w Polsce?
    - Czy cudzoziemiec SPOZA UE musi miec pozwolenie na prace?
    Dziekuje za ewentualne odpowiedzi

  • 2. Data: 2006-06-07 23:13:34
    Temat: Re: prawo pobytu dla cudzoziemca - prosze o rade
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    s...@N...gazeta.pl napisał(a):
    > Czy ktos ma jakies doswiadczenia z zalatwianiem takiego wniosku? Chodzi o
    "Udzielenie zezw. na
    > zamieszkanie na czas oznaczony' Moje pytania:

    Co prawda moja wiedza jest nieco przeterminowana, ale może od 3 lat się
    strasznie wiele nie zmieniło.

    > - Czy taki wniosek zalatwiony za granica to to samo co uzyska sie w polskim
    urzedzie woj.?

    chyba tak

    > - Gdzie lepiej/latwiej zalatwic ten wniosek? Bedac za granica czy juz w Polsce?

    to zależy. wniosek złożony za granicą rozpatruje konsul/ambasador(?),
    wniosek złożony w kraju rozparuje wojewoada. Więc zależy jakie jest
    nastawienie w/w organów. Dużo też zależy od tego w jakim województwie
    się składa (pewnie to samo dotyczy konsulatów). Np. swojego czasu w
    Lublinie lubowano się w wychwytywaniu wszelkich błedów formalnych
    (istniejących lub nie), utrudnianiu ile się da itd... (potem się to
    zmieniło, ale może wróciło spowrotem).

    Jeżeli cudzoziemiec składa w kraju - ważne jest żeby był legalnie - i
    żeby do końca jego legalnego pobytu zostało conajmniej 45 dni (nie
    pamiętam czy to dokładnie taka liczba dni jest, i z czego ona wynika).

    > - Czy cudzoziemiec SPOZA UE musi miec pozwolenie na prace?

    Musi. Kiedyś był wyjątek dla cudzoziemców studiujących w polsce - w
    czasie wakacji nie musieli mieć pozwolenia na pracę (ale nie wiem czy to
    dotyczyło umowy o pracę czy tylko umów o dzieło/zlecenie).

    To też jest (było?) w gestii wojewody - jakieś 6-7 lat temu w Lublinie
    trzeba było mieć pozwolenie na pracę niezależnie od formy zatrudnienia,
    a w Poznaniu bodajże można było "pracować" na UoD/Z bez starania się o
    zezwolenie.

    p. m.