  • 21. Data: 2007-06-25 20:55:42
    Temat: Re: potwierdzenie notarialne wydruku strony WWW
    Od: wiku <s...@a...waw.pl>

    Maciej Bebenek napisał(a):

    > Niestety fałszowanie SMS-ów, zarówno w zakresie ich treści, jak i numeru
    > nadawcy jest jeszcze łatwiejsze, niż w przypadku stron WWW. Więc nie
    > rozumiem, co sąd może zaakceptować :-(

    Ponoć teraz znaczna część spraw rozwodowych (w pamięci utkwiło mi 30
    proc., ale mogę się mylić) opiera się właśnie na SMS-ach. Domniemuję, że
    sąd sprawdzają również u operatorów, że SMS wyszedł o tej godzinie, ale
    pewności nie mam, gdyż sprawy rozwodowe odbywają się z wyłączoną jawnością.

    Pozdro
    wiku

  • 22. Data: 2007-06-27 09:17:13
    Od: Bungo <b...@g...pl>

    dtifler napisał(a):
> [...]

    W polskim porzadku prawnym kwestia zabezpieczania dowodow cyfrowych
    nie jest wystarczajaco uregulowana. Teoretycznie mozesz powolac sie
    na art. 104 ust. 3 ustawy - Prawo o notariacie:

    "Notariusz spisuje rowniez protokoly w celu stwierdzenia przebiegu
    pewnych czynnosci i zdarzen wywolujacych skutki prawne (...)"

    Mozesz wiec zazadac od natoriusza, aby sporzadzil protokol z wejscia
    na okreslona strone internetowa i potwierdzil, ze pod okreslonym
    adresem www znajduje sie okreslona tresc, naruszajaca dobra osobiste.
    Dla notariuszy jest to jednak nowosc, niechetnie sporzadzaja takie
    protokoly, ale od odmowy mozesz sie odwolac.

    Prostszym rozwiazaniem jest skierowanie do policji wniosku - w trybie
    art. 488 k.p.k. o zabezpieczenie dowodow cyfrowych w sprawie o czyn z
    art. 212 par. 1 i 2 k.k. (znieslawienie). Dla policji jest to tez
    nowosc, wiec najlepiej taki wniosek skierowac do komendanta policji w
    danym miescie (wlasciwym ze wzgledu np. na siedzibe wlasciciela strony
    www). Jesli policja zachowa sie prawidlowo, to albo przeprowadzi
    ekspertyze przez fachowca- informatyka z laboratorium
    kryminalistycznego policji; albo tez (co czestsze) sporzadzi tzw.
    notatke urzedowa, co jest prostsze i takze stanowi dowod w sadzie.
    Jesli tresc notatki jest prawidlowa, dowod takie jest dosyc mocny.
    Po zabezpieczeniu tego dowodu policja z urzedu ma obowiazek wyslac do
    sadu (niejako w Twoim imieniu) wniosek o wszczecie postepowania
    karnego przeciwko sprawcy znieslawienia.

    Jesli nie chcesz postepowania karnego, a tylko cywilne, mozesz
    nastepnie wyslac do sadu pismo o wycofaniu wniosku o wszczecie
    postepowania karnego oraz zwrot przeslanych przez policje dokumentow,
    w szczegolnosci oryginalu tej "notatki urzedowej" badz ekspertyzy; sad
    wowczas umarza postepowanie karne, a dowody te na twoj wniosek ci
    przesyla.

    Procedura ta jest nieco skomplikowana, ale ma jedna zalete - jest
    bezplatna, dokonywana z urzedu i policja nie moze sie od
    zabezpieczenia dowodu uchylic.

    Przerabialem to na wlasnej skorze, a pozew wraz z dowodem
    zabezpieczonym przez policje juz dolaczylem do pozwu:-)

    Proponuje wraz z wnioskiem o zabezpieczenie dowodu eletronicznego, tj.
    tresci okreslonej strony www wyslac wydruk tej strony z ta trescia;
    ponadto poprosic kilka znajomych osob o wejscie na znany ci adres www
    tej strony, aby w razie czego osoby te mozna bylo dodatkowo powolac
    jako swiadkow w sprawie o naruszenie dobr osobistych.

    Zycze powodzenia:-)

    ==>> pozdrawiam:-)
    ==>> Bungo