  • 1. Data: 2003-08-26 16:25:06
    Temat: postepowanie spadkowe
    Od: "Tamico" <t...@i...pl>

    Witam grupowiczow,

    zamierzam nabyc mala (ok.250 m2) dzialke sasiadujaca z moja.Wlascicielami
    tej dzialki przed 50 laty bylo pewne malzenstwo (niezyjace juz dzis).Ten
    fakt potwierdza wpis w ksiedze wieczystej nieruchomosci. Corka tych osob
    wyjechala przed 30 laty za granice i tam zmarla.Miala jednego syna ( w tej
    chwili nie jest on obywatelem polskim) ,ktory dziedziczy po niej
    wszystko.Niestety zyjacy syn nie posiada dokumentow potwierdzajacych ze jego
    matka otrzymala darowizna od swoich rodzicow przedmiotowa nieruchomosc.Tych
    dokumentow nie moge odnalezc takze w Polscce.Czy zyjacy syn moze
    przeprowadzic postepowanie spadkowe po swoich dziadkach? Jaki sad jest
    wlasciwy do przeprowadzenia takiego postepowania , czy sad wlasciwy dla
    polozenia nieruchomosci-polski? czy bedac za granica moze ustanowic swojego
    pelnomocnika (np. mnie) w polsce do zlozenia wniosku,do reprezentowania go
    przed sadem w postepowaniu spadkowym itp.? czy postepowanie spadkowe moze
    byc prowadzone bez obecnosci wnioskodawcy?

    pozdrawiam
    Mirek

  • 2. Data: 2003-08-26 17:08:55
    Temat: Re: postepowanie spadkowe
    Od: "Ben" <b...@o...pl>

    Czy zyjacy syn moze przeprowadzic postepowanie spadkowe po swoich dziadkach?
    Oczywiście

    Jaki sad jest wlasciwy do przeprowadzenia takiego postepowania , czy sad
    wlasciwy dla polozenia nieruchomosci-polski?

    Art. 628 kodeksu postępowania cywilnego
    Do czynności w postępowaniu spadkowym, które należą do zakresu działania sądów,
    wyłącznie właściwy jest sąd ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy (tu:
    dziadków), a jeżeli jego miejsca zamieszkania w Polsce nie da się ustalić, sąd
    miejsca, w którym znajduje się majątek spadkowy lub jego część (sąd spadku). W
    braku powyższych podstaw sądem spadku jest sąd powiatowy dla m. st. Warszawy.

    Czy bedac za granica moze ustanowic swojego pelnomocnika (np. mnie) w polsce do
    zlozenia wniosku,do reprezentowania go przed sadem w postepowaniu spadkowym
    itp.?

    Nie.
    Art. 87. kodeksu postepowania cywilnego
    § 1. Pełnomocnikiem może być adwokat lub radca prawny, a w sprawach własności
    przemysłowej także rzecznik patentowy, a ponadto współuczestnik sporu, jak
    również rodzice, małżonek, rodzeństwo lub zstępni strony oraz osoby pozostające
    ze stroną w stosunku przysposobienia.

    czy postepowanie spadkowe moze byc prowadzone bez obecnosci wnioskodawcy?
    Teoretycznie tak, ale ponieważ Sąd nie będzie mógl odebrać tzw. zapewnienia
    spadkowego (tzn. przesłuchać wnioskodawcy) będzie trzeba dokonać ogłoszeń
    prasowych (koszt 1000-2000 zł) i czekać 6 miesięcy

    > pozdrawiam
    > Mirek
    >
    > również pozdrawiam
    Ben

  • 3. Data: 2003-08-26 17:34:05
    Od: "Tamico" <t...@i...pl>

    Użytkownik Ben <b...@o...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych

> [...]
    > spadkowego (tzn. przesłuchać wnioskodawcy) będzie trzeba dokonać ogłoszeń
    > prasowych (koszt 1000-2000 zł) i czekać 6 miesięcy

    Dziekuje za wyczerpujaca odpowiedz, ale chcialbym rozwiac jeszcze jedna
    watpliwosc;
    1.w moim wypadku kiedy wnioskodawca mieszka i zyje za granica; czy
    rozpoczecie takiego postepowania jest wiec mozliwe bez obecnosci
    spadkobiercy - czy zyjacy spadkobierca moze zlozyc wniosek poczta??
    2.czy jedyna droga aby odebrac zapewnienie spadkowe jest osobiste
    stawiennictwo w sadzie?czy takiego zapewnienia nie moze spadkobiorca zlozyc
    np. za granica w polskiej placowce dyplomatycznej, ambasadzie, u notariusza
    za granica itp?

    jescze raz dziekuje i pozdrawiam
    Mirek

  • 4. Data: 2003-08-26 18:43:01
    Od: "Ben" <b...@o...pl>

> [...]
    > rozpoczecie takiego postepowania jest wiec mozliwe bez obecnosci
    > spadkobiercy - czy zyjacy spadkobierca moze zlozyc wniosek poczta??

    Wniosek można złożyć droga pocztową. Mozna też podać adres za granicą - Sąd
    wówczas wyśle tam wezwanie w drodze tzw. doręczen zagranicznych, ale lepiej
    podać jakiś adres dla doręczeń w kraju, bo doręczenia zagraniczne wydłużają
    postepowanie o kilka miesięcy

    Trzeba to zrobić osobiście

    Ben

  • 5. Data: 2003-08-27 14:59:38
    Od: "Tamico" <t...@i...pl>

    Witam,

    czy w takim wypadku kiedy konieczne jest osobiste stawiennictwo spadkobiercy
    w sadzie , spadkobierca moze sprzedac swoje prawo do spadku tzn. przed
    wszczeciem postepowania spadkowego domniemany spadkobierca sprzedaje mnie
    swoje prawo do spadku i pozniej ja skladam wniosek , uczestnicze w
    postepowaniu itd ?

    pozdrawiam
    Mirek

  • 6. Data: 2003-08-27 15:11:21
    Od: "Ben" <b...@o...pl>

> [...]
    > wszczeciem postepowania spadkowego domniemany spadkobierca sprzedaje mnie
    > swoje prawo do spadku i pozniej ja skladam wniosek , uczestnicze w

    Nie jest konieczne, ale wówczas konieczne będzie dokonanie ogłoszen (o czym
    pisałem) i odczekanie 6 miesięcy. Spadkobierca musi udowodnić swoje prawa do
    spadku (musi złożyć swój odpis skrócony aktu urodzenia - lub małżeństwa w
    przypadku mężatek, odpis skrócony aktu zgonu spadkodawcy).
    Nie ma możliwości sprzedania praw do spadku, tak więc w postepowaniu musi brać
    udział spadkobierca (nawet jeśli nie stawi się w sądzie). Sąd stwierdzi nabycie
    spadku przez niego, a potem może on zrobić ze spadkiem co mu się podoba.

    > pozdrawiam
    > Mirek

    również pozdrawiam
    Ben