  • 1. Data: 2009-01-18 00:41:53
    Temat: postępowania nakazowe
    Od: Jacek Sołtysik <j...@n...ma>

    Witam, pożyczyłem pewnej osobie pieniądze i nie otrzymałem spłaty -
    nawet 1 gr. Chcę domagać się spłaty przed sądem - proszę o sprawdzenie
    czy wszystko dobrze zaplanowałem:

    1. Wysyłam przedsądowe wezwanie do zapłaty - listem poleconym, ale bez
    potwierdzenia odbioru, przyjmuję, że po 14 dniach zostało doręczone,
    następnie czekam czas, jaki dałem dłużnikowi na spłatę - 7 dni, czyli po
    21 dniach mogę wnieść pozew.
    2. Składam w sądzie druk http://ms.gov.pl/sprawy_cywilne/form1_p.pdf,
    jeśli wszystko wypełnię tak jak trzeba to będzie przeprowadzone
    postępowanie nakazowe i nie będę się musiał wybierać do sądu.

    w tym druku jest pkt 12 - załączniki - w 1 wpisuje liczbę załączników?,
    co mam zrobić z 2 - skreślić? nie będę miał żadnego pełnomocnika, to
    samo co z 3?

    do pozwu zamierzam załączyć - dowód nadania wezwania do zapłaty
    (rozumiem, że ma to być oryginał?), umowę pożyczki oraz potwierdzenie
    dokonania przelewu.

    czy mogę się w tym samym pozwie domagać zwrotu kosztów listu poleconego
    wezwania do zapłaty? jeśli tak to gdzie to mam napisać?

    Przy składaniu pozwu będę musiał zapłacić 30 pln (kwota pożyczki nie
    przekracza 2k pln)

    teraz załóżmy, że dłużnik nie wniesie sprzeciwu i sąd wyda nakaz zapłaty:
    3. dłużnik ma 14 dni na zapłatę

    zakładamy, że nie spłaca długu:
    4. muszę znowu iść do sądu, żeby nadał klauzulę wykonalności i po
    otrzymaniu tejże, idę do komornika

    czy wszystko dobrze napisałem, czy coś pokręciłem?
    i jeszcze parę pytań:
    - czy pozew mogę wypełnić na komputerze, wydrukować i jedynie podpisać
    ręcznie?
    - o zwrot 30 pln mam napisać tylko w punkcie 7, czy również w 6.1?
    - odsetki oraz odsetki karne mam określone w umowie pożyczki, więc w
    punkcie 6.1 zaznaczę "umowne", tylko gdzie ja mam zmieścić napisać jak
    one są naliczane - czy wystarczy jak jest w umowie pożyczki czy jeszcze
    gdzieś w tym pozwie?
    - tam gdzie mam podać okres za jaki należą się odsetki, w polu do, muszę
    wpisać jakąś datę (pisania pozwu?), czy mogę wpisać "dzień spłaty", czy
    coś takiego? bo jak podam dzień pisania pozwu to od tego czasu aż do
    spłaty odsetki się nie liczą?
    - czy w punkcie 7 muszę napisać, że chodzi mi o postępowania nakazowe,
    czy to już wynika z reszty?

    Niezależnie od postępowania nakazowego chciałbym zgłosić przestępstwo z
    art 286 kk - czy mogę bez przeszkód tego dokonać równolegle z
    postępowaniem nakazowym? czy mam to zgłosić na policji czy w prokuraturze?

  • 2. Data: 2009-01-18 17:19:39
    Temat: Re: postępowania nakazowe
    Od: causa1980 <p...@g...com>

    On 18 Sty, 01:41, Jacek Sołtysik <j...@n...ma> wrote:
> [...]
    > art 286 kk - czy mogę bez przeszkód tego dokonać równolegle z
    > postępowaniem nakazowym? czy mam to zgłosić na policji czy w prokuraturze?

    Potrzebujesz porady prawnika, który napisze pozew oraz zawiadomienie o
    podejrzeniu popełnienia przestępstwa z art. 286 par.1 k.k.. Generalnie
    wiesz o co chodzi, więc raczej nie będziesz miał problemów. Pozew
    wnosisz nie w nakazowym, a w postępowaniu upominawczym i uproszczonym
    i dlatego pozew będzie na urzedowym formularzu. Złóż go w dwóch
    egzemplarzach. Pamiętaj by dołączyć wszystkie dokumenty. Jeżeli po
    wydaniu nakazu zapłaty Pozwany nie wniesie sprzeciwu to po miesiącu
    złóż wniosek o doręczenie nakazu zapłaty z klauzulą wykonalności. Jak
    będziesz już to miał to złóż wtedy wniosek egzekucyjny do komornika
    właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dłużnika.

    Pzdr

    www.sobaszek.com.pl

  • 3. Data: 2009-01-19 19:29:43
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Jacek Sołtysik" <j...@n...ma> napisał w wiadomości
> [...]
    > czy mogę się w tym samym pozwie domagać zwrotu kosztów listu poleconego
    > wezwania do zapłaty? jeśli tak to gdzie to mam napisać?

    W kosztach procesu.

> [...]
    > otrzymaniu tejże, idę do komornika
    > czy wszystko dobrze napisałem, czy coś pokręciłem?

    Uściślę. Po owych 14 dniach wysyłasz do sądu otrzymany wcześniej nakaz
    zapłaty z wnioskiem o opatrzenie go klauzulą wykonalności. Z komornikiem,
    to już inna sprawa. pasowało by ustalić, z czego ma wszcząć egzekucje.
    Inaczej po kilku miesiącach dostaniesz pismo, że nic nie znalazł.

    > i jeszcze parę pytań:
    > - czy pozew mogę wypełnić na komputerze, wydrukować i jedynie podpisać
    > ręcznie?

    Tak, oczywiście. Pamiętaj o egzemplarzu dla pozwanego i kserokopiach
    załączników.

> [...]
    > punkcie 6.1 zaznaczę "umowne", tylko gdzie ja mam zmieścić napisać jak
    > one są naliczane - czy wystarczy jak jest w umowie pożyczki czy jeszcze

    Pasuje przynajmniej wspomnieć, że w umowie określono sposób obliczania tych
    odsetek.

> [...]
    > wpisać jakąś datę (pisania pozwu?), czy mogę wpisać "dzień spłaty", czy
    > coś takiego? bo jak podam dzień pisania pozwu to od tego czasu aż do

    Zwyczajowo wpisuje się "do dnia uregulowania należności".

> [...]
    > art 286 kk - czy mogę bez przeszkód tego dokonać równolegle z
    > postępowaniem nakazowym? czy mam to zgłosić na policji czy w

    To nie za bardzo ma sens. Jeśli istnieją przesłanki wskazujące na
    przestępstwo, to lepiej złożyć zawiadomienie, a zwrotu pożyczki domagać się
    w drodze naprawienia szkody.

  • 4. Data: 2009-01-19 22:14:53
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:

> [...]
    > komornikiem, to już inna sprawa. pasowało by ustalić, z czego ma wszcząć
    > egzekucje. Inaczej po kilku miesiącach dostaniesz pismo, że nic nie

    Od jakiegoś już czasu nakazom zapłaty sąd nadaje klauzulę
    wykonalności z urzędu po ich uprawomocnieniu się. Oznacza to, że nie
    trzeba o to wnioskować, a tym bardziej wysyłać tytułu egzekucyjnego.

    Niektóre sądy zaraz po nadaniu klauzuli wysyłają ją automatycznie do
    powoda. Inne tylko klauzulę nadają, a jak powód chce tytuł, to musi
    poprosić. Należy zatem spytać się w sądzie, jaką oni stosują metodę.

    --
    Liwiusz