  • 1. Data: 2007-11-01 00:05:45
    Temat: odstąpienie od umowy - czy należą się odsetki?
    Od: "Kuba " <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam,

    Pomagam ciotce w zw. z pewną sprawą i proszę Was o poradę.
    Moja ciotka kupiła drzwi o wartości 3100 zł, które sprzedawca miał zamontować
    w terminie do 29 lipca 2007. Umowa została zawarta w dniu 23.06.2007 i przy
    zawarciu wpłacono zaliczkę na poczet ceny w wys. 870 zł.
    Sprzedawca nie wywiązał się ze zobowiązania, wobec tego piszę pismo, w którym
    wyznaczam dodatkowy termin do wykonania umowy (art. 491 kc).
    Pyt. 1: Czy prawo odstąpienia od umowy wykonywa się w osobnym piśmie po
    upływie zastrzeżonego terminu czy można w jednym piśmie zarówno wyznaczyć
    termin i zastrzec, że wobec jego upływu strona automatycznie odstępuje od umowy?
    Pyt. 2: Czy w powyższej sytuacji należą się odsetki ustawowe (w umowie nie ma
    żadnego zastrzeżenia odnoście odsetek), od jakiej kwoty się je nalicza, a
    jeśli od 870 zł - to czy początkowym momentem będzie wpłata zaliczki i dzień,
    którym roszczenie stało się wymagalne?

    Serdecznie pozdrawiam,
    kuba

  • 2. Data: 2007-11-02 20:24:53
    Temat: Re: odstąpienie od umowy - czy należą się odsetki?
    Od: "Andrzej Rosnowski" <andrzej.rosnowski[nospamku]@onet.eu>

    Użytkownik "Kuba " <j...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > termin i zastrzec, że wobec jego upływu strona automatycznie odstępuje od

    Można wybrać automat.

> [...]
    > żadnego zastrzeżenia odnoście odsetek), od jakiej kwoty się je nalicza, a
    > jeśli od 870 zł - to czy początkowym momentem będzie wpłata zaliczki i

    W momencie wpłaty zaliczki było to świadczenie należne. Dopiero z chwilą
    odstąpienia stało się nienależne i podlega zwrotowi. I od tego momentu *co
    do zasady* nalicza się odsetki. Resztę można dochodzić w ramach naprawienia
    szkody.

    Pozdr,

    AR