  • 1. Data: 2005-03-04 12:19:56
    Temat: nowe prawo autorskie
    Od: "joanna" <a...@g...pl>

    Witam,
    Bardzo zalezy mi na odpowiedzi na ponizsze pytania. Jeśli ktoś byłby tak
    łaskaw... Byłabym bardzo wdzięczna.

    Pytanie 1: Czy w świetle nowo wprowadzonego prawa autorskeigo istnieje cos
    takiego jak NIEAUTORSKA UMOWA O DZIEŁO?

    Pytanie2: Prowadzę zajęcia rozwijające rozwój poznawczy u dzieci i zajęcia
    terapeutyczne - w obu przypadkach są to zajęcia według mojego pomysłu i
    napisanego przezemnie programu. Czy (w świetle nowego prawa autorskiego)
    moga one być realizowane na umowę o dzieło? Czy takie zajęcia można
    traktowac jako dzieło?

    Pytanie 3: Czy znacie adresy pod którymi znajde akty prawne dotyczące nowego
    prawa autorskiego?

    Pozdrawiam i miłego dnia
    Joanna a...@g...pl

  • 2. Data: 2005-03-09 10:22:05
    Temat: Re: nowe prawo autorskie
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "joanna" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
    [...]
    > Pytanie 1: Czy w świetle nowo wprowadzonego prawa autorskeigo istnieje cos
    > takiego jak NIEAUTORSKA UMOWA O DZIEŁO?

    "Podstawowym aktem prawnym w dziedzinie ochrony autorskiej jest ustawa z
    dnia 10 lipca 1952 r. o prawie autorskim (Dz. U. Nr 34, poz. 234)." - cytat
    z Prawo Autorskie, przepisy i orzecznictwo, Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa
    1965, IV wydanie.
    Tak więc "prawo autorskie" nie jest nowo wprowadzonym prawem, ale ostatnie
    ustawy go jedynie nowelizują.
    Sprawami prawnymi i podatkowymi umów (domniemywam, że chodzi tu o koszty
    uzyskania) prawo autorskie nie zajmuje się. Te sprawy reguluje Kodeks
    Cywilny i ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych.
    Oczywiscie, że istnieje nieautorska umowa o dzieło - dotyczy wykonania
    "dzieła", które nie podlega ochronie autorsko-prawnej - na przykład
    postawienie muru wokół posesji.

> [...]
    > napisanego przezemnie programu. Czy (w świetle nowego prawa autorskiego)
    > moga one być realizowane na umowę o dzieło? Czy takie zajęcia można

    Odpowiem tak:
    tego typu działania można zaliczyć do chronionych prawem autorskim,
    szczególnie napisanie programu autorskiego zajęć. I ta część pracy mogła by
    być wykonana w oparciu o umowę o dzieło z zastosowaniem ryczałtowych (50%)
    kosztów uzyskania. Natomiast same zajęcia z dziećmi, jako nie odpowiadające
    definicji "dzieła" (umowa o dzieło jest umową rezultatu - powstaje konkretne
    dzieło) można wykonywać tylko w ramach umowy zlecenia lub umowy o pracę.
    Ale też jest możliwość (są takie praktyki) zastosowania do umowy zlecenia
    (czy o pracę) zryczałtowanych kosztów uzyskania w wyższej wysokości (50%) w
    stosunku do jej części (lub całości) ze względu na charakter wykonywanej
    pracy, gdy podlega ona ochronie autorsko-prawnej.
    To takie uwagi ogólne.

    > Pytanie 3: Czy znacie adresy pod którymi znajde akty prawne dotyczące
    nowego
    > prawa autorskiego?
    znamy, znamy ...
    google twoim przyjacielem; po wpisaniu słów: prawo autorskie - ukazuje się
    ok. 251 tysięcy dokumentów na ten temat, łącznie z ustawami, komentarzami
    itd.
    WSm