-
1. Data: 2002-06-16 20:55:52
Temat: dwa problemy: rekojmia/gwarancja
Od: "Cezary Lagod" <t...@p...onet.pl>
Maciej Gornicki napisał:
> Należało Pana pouczyć, że chcesz skorzystać z rękojmi, a w przypadku
> rękojmi (czyli do 1 roku) nie wolno naprawiać, a jedynie natychmiastowo
> wymienić lub obniżyć cenę, lub odstąpić od transakcji. Przyjmuje się 14
> dni dla sklepu na zbadanie urządzenia w przypadku niemożności
> stwierdzenia uszkodzenia natychmiast. Tu uszkodzenie było ewidentne, nie
> było śladów używania niezgodnego z przeznaczeniem ani uszkodzeń
> mechanicznych, więc nie powinien nawet czekać tych 14 dni. (art. 579-561
> k.c.)
> Teraz już za późno. Trzeba od progu krzyczeć "rękojmia, rękojmia", bo po
> słowach "tak, gwarancja" wszystko przepadło. Sprzedawca dobrze wiedział,
ale
> nie miał żadnego interesu w poinformowaniu Cię. Może z wyjątkiem
zadowolenia
> klienta.
>
A jak to się ma do Art. 579 Gwarancja a rękojmia ?
cytuję: "Kupujący może wykonywać uprawnienia z tutułu rękojmi za wady
fizyczne rzeczy,
niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji" ?
Pytam dlatego, bo:
1. kupiłem ostatnio komórkę, która działała ok ...
2. po czterech godzinach w domu spróbowałem zadzwonić i zobaczyłem że nie ma
zasięgu
( druga kupiona razem z tą pierwszą miała zasięg na maksimum )
3. posprawdzałem ( przekładanie kart itd ) i okazało się że pierwsza ma
problem z czytaniem SIM
4. odniosłem następnego dnia do sprzedawcy i od razu krzyczę "rękojmia" a
oni mnie wysyłają do serwisu
5. proszę o wymianę na podstawie rękojmi a panna w serwisie mówi, że musi
zabrać komórkę
do sprawdzenia czy jej gdzieś nie zalałem ( był to dzień kiedy padał
deszcz ) lub czy nie było innej mojej winy
i że będzie to trwało 14 dni.
6. Dodatkowo nastraszyła mnie też że jeżeli okaże się że źle używałem
komórkę to tracę i rękojmię i gwarancję.
7. Za to powiedziała, że jak wybiorę gwarancję to jak się popsuła to ją
naprawią.
A jak nie da się naprawić to ... UWAGA: tracę rękojmię, bo gwarantem nie
jest sklep tylko producent i to on mi ją wymieni!
8. Stąd moje pytania:
a) czy mogę po tym jak się okaże, że nie da się naprawić zażądać wymiany z
rękojmi?
b) czy rzeczywiście tracę rękojmię jeżeli mi (za pośrednictwem sprzedawcy)
gwarant wymieni komórkę ?
c) czy mogę przyjść teraz i powiedzieć że wg. artykułu 579 KC chcę jednak
wymienić komórkę z rękojmi ?
pozdrawiam
p.s. przeniosę dyskusję na pl.soc.prawo tak więc tam będziemy śledzić te
dwie sprawy ....
-
2. Data: 2002-06-16 22:05:24
Temat: Re: dwa problemy: rekojmia/gwarancja
Od: "Tomek Zieliński" <t...@f...org.pl>
"Cezary Lagod" <t...@p...onet.pl> wrote in message
news:aeitrr$s7g$1@aquarius.webcorp.pl...
> A jak to się ma do Art. 579 Gwarancja a rękojmia ?
Odpowiadam zgodnie z informacjami zamieszczonymi na stronie
www.federacja-konsumentow.org.pl, polecam lekturę.
> cytuję: "Kupujący może wykonywać uprawnienia z tutułu rękojmi za wady
> fizyczne rzeczy, niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji" ?
Czytaj: niezależnie czy dostałeś gwarancję, czy nie, czy daje lepsze warunki
od rękojmi, czy gorsze - rękojmia Ci przysługuje zawsze. Ale jeśli się
powołasz na gwarancję, to przy tym konkretnym wystapieniu usterki nie ma
powrotu do rękojmi.
> 4. odniosłem następnego dnia do sprzedawcy i od razu krzyczę "rękojmia" a
> oni mnie wysyłają do serwisu
> 5. proszę o wymianę na podstawie rękojmi a panna w serwisie mówi, że musi
> zabrać komórkę
> do sprawdzenia czy jej gdzieś nie zalałem ( był to dzień kiedy padał
> deszcz ) lub czy nie było innej mojej winy
> i że będzie to trwało 14 dni.
Ma prawo, uszkodzenia telefonu często nie da się stwierdzić na poczekaniu i
bez specjalistycznych badań.
> 6. Dodatkowo nastraszyła mnie też że jeżeli okaże się że źle używałem
> komórkę to tracę i rękojmię i gwarancję.
Prawda.
> 7. Za to powiedziała, że jak wybiorę gwarancję to jak się popsuła to ją
> naprawią.
> A jak nie da się naprawić to ... UWAGA: tracę rękojmię, bo gwarantem nie
> jest sklep tylko producent i to on mi ją wymieni!
Ordynarne kłamstwo, z tytułu rękojmi za sprzedaną rzecz zawsze odpowiada
sklep.
> 8. Stąd moje pytania:
> a) czy mogę po tym jak się okaże, że nie da się naprawić zażądać wymiany z
> rękojmi?
Warunki wymiany towaru określa w tym momencie karta gwarancyjna.
> b) czy rzeczywiście tracę rękojmię jeżeli mi (za pośrednictwem sprzedawcy)
> gwarant wymieni komórkę ?
Ależ skąd. Rękojmi nie da się stracić. Ale nie przedłuża się ona o czas
napraw, nie wiem jak z wymianą.
> c) czy mogę przyjść teraz i powiedzieć że wg. artykułu 579 KC chcę jednak
> wymienić komórkę z rękojmi ?
W tym przypadku za późno. Ale jeśli telefon będzie dalej szwankował, to tak.
Wydrukuj sobie artykuły z podanej wyżej strony i z nimi uderzaj do
niekumatych sprzedawczyń (niektórym pracodawcom wydaje się, że najlepiej
zatrudnić taniego sprzedawcę bez kwalifikacji...).
> p.s. przeniosę dyskusję na pl.soc.prawo tak więc tam będziemy śledzić te
> dwie sprawy ....
Nie wydaje mi się, aby chciało im się tam po raz fafnasty wałkować to samo.
Odeślą Cię do archiwum.
TomasH