  • 1. Data: 2010-07-02 20:01:02
    Temat: czesne na uczelni - odsetki za zwłokę
    Od: "=== igoR ===" <i...@g...pl>

    Czy w zgodzie z prawem jest pobieranie stałej opłaty za każdy dzień zwłoki we
    wniesieniu czesnego na wyższej uczelni? Spotkałem się z czymś takim, że
    uczelnia w regulaminie umieściła taki zapis "Opłata za zwłokę we wniesieniu
    czesnego - 1 zł za każdy dzień zwłoki". Obojętne jest, czy ktoś pomylił się
    przy przelewie o 5 złotych, czy nie zapłacił w ogóle, obydwu osobom naliczają
    za zwłokę po 1 zł za każdy dzień.
    Podobna konstrukcja była chyba kiedyś w bankach, została zakazana. Albo
    odsetki umowne (nie większe niż dopuszczalne prawem, 4-krotność lombardowej),
    albo ustawowe, a nie stała kara za każdy dzień zwłoki. Jak to jest?

    igoR

  • 2. Data: 2010-07-02 22:23:20
    Temat: Re: czesne na uczelni - odsetki za zwłokę
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 02-07-2010 22:01, === igoR === pisze:
> [...]
    > odsetki umowne (nie większe niż dopuszczalne prawem, 4-krotność lombardowej),
    > albo ustawowe, a nie stała kara za każdy dzień zwłoki. Jak to jest?

    Właśnie w ten sposób. Można argumentować, że tego typu zastrzeżenie to
    kara umowna, a kary umownej nie stosuje się do świadczeń pieniężnych.
    Mogłoby to prowadzić do obchodzenia przepisów o odsetkach maksymalnych.
    Szanse powodzenia dość spore - zwłaszcza przy wskazaniu podobnych
    postanowień wpisanych na listę postanowień niedozwolonych prowadzoną
    przez UOKiK. Niemniej jest parę "kontrowersyjnych" orzeczeń SN, w
    których orzekający nie widzą nic złego w karze umownej na wypadek zwłoki
    w zapłacie.

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2010-07-03 07:36:49
    Od: Piotr Ratajczak <r...@g...com>

    On 2 Lip, 22:01, "=== igoR ===" <i...@g...pl> wrote:
> [...]
    > wniesieniu czesnego na wy szej uczelni? Spotka em si z czym takim, e
    > uczelnia w regulaminie umie ci a taki zapis "Op ata za zw ok we wniesieniu
    > czesnego - 1 z za ka dy dzie zw oki". Oboj tne jest, czy kto pomyli si
    > przy przelewie o 5 z otych, czy nie zap aci w og le, obydwu osobom naliczaj
    > za zw ok po 1 z za ka dy dzie .
    > Podobna konstrukcja by a chyba kiedy w bankach, zosta a zakazana. Albo
    > odsetki umowne (nie wi ksze ni dopuszczalne prawem, 4-krotno lombardowej),
    > albo ustawowe, a nie sta a kara za ka dy dzie zw oki. Jak to jest?

    Klauzula abuzywna. Gdzieś co 3 strony się pojawia w rejstrze klazul
    zakazanych.