  • 1. Data: 2004-12-13 20:54:00
    Temat: Zatrzymanie sprzetu
    Od: "Łukasz Wesołowski" <l...@o...pl>

    Witam!
    Mam takie pytanie. Przez jaki czas po zakończeniu czynności śledczych moze
    być przetrzymywany sprzęt komputerowy przez policje tzn. w tym przypadku o
    którym pisze chodzi o komputer który był używany do włamania do sieci,
    został zatrzymany, zbadany przez specjalistów, zawartość dysku twardego
    zabezpieczona, doknana analiza tego co było na dysku. Teraz komputer stoi
    sobie w jakimś magazynie i czeka... nie wiadomo na co. Być moze na to aż
    łaskawie prokurator zajmie sie tym konkretnym przypadkiem :/. I moje pytanie
    jest następujące - Czy jest to gdzieś w jakiejś ustawie czy kodeksie
    ustalone jak długo moze byc przetrzymywany sprzęt (czy inne przedmioty które
    były zbadane w celu wyjasnienia sprawy) ? Prosze o odpowiedzi.

  • 2. Data: 2004-12-13 20:57:45
    Temat: Re: Zatrzymanie sprzetu
    Od: "Piotr" <w...@p...onet.pl>

    Może być trzymany do czasu, gdy jest niezbędny dla potrzeb postępowania,
    czyli w praktyce aż do wydania prawomocnego wyroku. Poza tym nie ma się do
    czego spieszyć, prawdopodbnie zostanie orzeczony przepadek komputera, jako
    przedmiotu służącego do popełnienia przestępstwa (art. 44 par. 2 kk) jeśli
    faktycznie użyto do do popełnienia przestępstwa.
    Piotr

  • 3. Data: 2004-12-13 21:41:37
    Od: "Łukasz Wesołowski" <l...@o...pl>

    > czego spieszyć, prawdopodbnie zostanie orzeczony przepadek komputera, jako
    > przedmiotu służącego do popełnienia przestępstwa (art. 44 par. 2 kk) jeśli
    > faktycznie użyto do do popełnienia przestępstwa.
    No ale na jakiej podstawie ? A jeśli to nie był komputer osoby która
    popełniła przestępstwo ?
    Przykładowo jeśli bym wział twój samochód i przejechał kogoś (czyli popełnił
    przestępstwo) to też by mieli prawo go Ci
    odebrac tobie mimo że nie jesteś winny ???

  • 4. Data: 2004-12-13 23:02:53
    Od: "Beniamin" <b...@c...pl>

    > No ale na jakiej podstawie ? A jeśli to nie był komputer osoby która
    > popełniła przestępstwo ?

    Kiedy sąd to stwierdzi, to odda komputer.
    Po latach już niewiele warty. Poszukaj czegoś nowego.
    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 5. Data: 2004-12-13 23:14:47
    Od: "Łukasz Wesołowski" <l...@o...pl>

    > Kiedy sąd to stwierdzi, to odda komputer.
    Tzn. co ma stwierdzić.

    > Po latach już niewiele warty. Poszukaj czegoś nowego.
    A czy nie ma jakiegoś prawa które zmusza sąd do przyspieszenia działań w
    przypadku gdy sprawa jest jasna ? Na podstawie czego oni maja prawo
    zatrzymywać sprzęt kogoś niewinnego
    zwłaszcza ze stoi on bezużytecznie i jak napisałeś traci na wartości.

  • 6. Data: 2004-12-13 23:20:03
    Od: "Jano1" <j...@p...pl>

    Jesli w postępowaniu karnym został uznany za dowod rzeczowy,to masz tam
    podane podstawy prawne i nic do czasu prawomocnego rozstrzygnięcia nie
    wywalczysz na siłę.Jeśli nie zostało takowe wydane,zażądaj natychmiastowego
    zwrotu wytykając naruszenie procedur procesowych.Jeśli natomiast wykonano
    już ekspertyzę przez biegłych,możesz też grzecznie złożyć wniosek o zmianę
    formy zabezpieczenia na wydanie Ci za zobowiązaniem.
    Pzdr Jano

  • 7. Data: 2004-12-13 23:29:11
    Od: "Beniamin" <b...@c...pl>

    > Tzn. co ma stwierdzić.

    Że nie był to komputer osoby, która popełniła przestępstwo. Bo mogliście się
    np. tak umówić w celu uniknięcia konfiskaty sprzętu lub mogłeś go użyczyć
    świadomie, wiedząc do czego będzie służył (domyślam się, że tak nie było,
    pokazuję tylko że sprawa nie jest ewidenta dopóki nie będzie rozprawy).

> [...]
    > zatrzymywać sprzęt kogoś niewinnego
    > zwłaszcza ze stoi on bezużytecznie i jak napisałeś traci na wartości.

    Sprzęt został użyty do popełnienia przestępstwa. I sprzęt został zatrzymany
    do wyjaśnienia sprawy, a sprawę wyjaśni sąd. Jeżeli sąd stwierdzi, że nie
    byłeś świadomy do czego posłuży sprzęt, nakaże go zwrócić.
    A straty nie są winą sądu tylko osoby popełniającej przestępstwo - i tylko
    ona może Ci zwrócić udokumentowane straty w formie zadośćuczynienia (na
    drodze postępowania cywilnego).
    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 8. Data: 2004-12-14 00:24:55
    Od: "Łukasz Wesołowski" <l...@o...pl>

    Użytkownik "Jano1" <j...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Jesli w postępowaniu karnym został uznany za dowod rzeczowy,to masz tam
    > podane podstawy prawne i nic do czasu prawomocnego rozstrzygnięcia nie
    Jeśli dobrze rozumiem to zostało wydane ponieważ kara została już zasądzona
    i w zasadzie w sprawie juz nie ma
    nic więcej do wyjaśnienia.

> [...]
    > już ekspertyzę przez biegłych,możesz też grzecznie złożyć wniosek o zmianę
    Wydaje mi się że tak - komp był nazwijmy to zbadany w lipcu i podejrzewam że
    teraz
    stoi sobie gdzieś i kurzy się tracąc na wartosci :/

    > formy zabezpieczenia na wydanie Ci za zobowiązaniem.
    Tzn. co konkretnie mógłbyś mi objaśnić na czym to polega lub wskazać
    odpowiednie strony ?

  • 9. Data: 2004-12-14 14:12:46
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Łukasz Wesołowski" <l...@o...pl> napisał w wiadomości

    Jeśli sprzęt został uznany za dowód w sprawie, to o jego wydaniu musi
    zadecydować sąd. Zresztą sąd również może orzec o jego przepadku jako
    narzędzia przestępstwa.

  • 10. Data: 2004-12-14 16:13:28
    Od: "Hubertus" <h...@m...wirtualny.dzierzoniow.pl>

    mój komputer zabrano w lutym a oddano w sierpniu
    sprawy oczywiscie nie było (mnie na sprawie bo nie byłem ani swiadkiem ani
    oskarżonym)
    dali za to papier ze nie wnosze roszczen ze mi go zatrzymano - i policjant
    stwierdził ze bedzie lepiej abym podpisał (zawsze sie znajdzie jakis soft na
    który byc moze nie mam licencji - interesujace jak sie ma linuxa) -
    potrzebowałęm go wiec podpisałem i juz