  • 1. Data: 2002-03-04 19:14:33
    Temat: Zastaw rej. przedsiębiorstwie - jaka forma
    Od: p...@p...onet.pl (Pawel Baranowski)

    Kilka pytań dot. umowy zastawu:

    1. Czytałem, że zastawu nie można ustanowić na zbiorze rzeczy - np. na
    księgozbiorze, a zastaw rejestrowy owszem. Czy tak to jest ?

    2. Jaka powinna być forma umowy zastawu rejestrowego na przedsiębiorstwie ?
    (brak nieruchomości wchodzących w jego skład) Wg mnie pisemna bo tak wynika
    z przepisów szczególnych (ustawa o zastawie rejestrowm i rej. zastawów),
    ale zacytuję tu art. 75(1) K.C.:

    Art. 75(1). § 1. Zbycie lub wydzierżawienie przedsiębiorstwa albo
    ustanowienie na nim użytkowania powinno być dokonane w formie pisemnej z
    podpisami notarialnie poświadczonymi.
    § 3. Przepis § 2 stosuje się odpowiednio w wypadku wydzierżawienia
    przedsiębiorstwa lub ustanowienia na nim użytkowania.
    [ciach paragraf 2 i 4]

    Jak to interpretować ? Czy stosuje się tu analogię - przecież zastaw jest
    także formą obciążenia przedsiębiorstwa podobnie jak użytkowanie, dzierżawa
    itp. Będę bardzo wdzięczny, bo gdzieś czytałem że jednak podpis
    poświadczony notarialnie, niestety nie wiem gdzie. A może coś pomyliłem ?

    Pozdr