  • 1. Data: 2004-08-11 09:35:03
    Temat: Zasady współżycia społecznego
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    Temat niby przewala się na grupie, ale googlując jakoś nie znalazłem miejsca
    gdzie te zasady byłby spisane. Stąd pytanie czy zasady współżycia
    społecznego są gdzieś spisane czy to tylko martwy termin?

    pozdrawiam grupowiczów
    KR

  • 2. Data: 2004-08-11 09:47:24
    Temat: Odp: Zasady współżycia społecznego
    Od: "brett" <b...@i...com.pl>

    Stąd pytanie czy zasady współżycia
    > społecznego są gdzieś spisane czy to tylko martwy termin?

    Ani jedno ani drugie. Nie są spisane, ale w przypadkach okreslonych w
    kodeksie cywilnym trzeba siędo nich stosować :)

    brett

  • 3. Data: 2004-08-11 10:22:10
    Temat: Re: Zasady wspó??ycia spo?ecznego
    Od: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl>

    On 8/11/2004 11:35 AM, Krzysztof wrote:

    > Temat niby przewala się na grupie, ale googlując jakoś nie znalazłem miejsca
    > gdzie te zasady byłby spisane. Stąd pytanie czy zasady współżycia
    > społecznego są gdzieś spisane czy to tylko martwy termin?

    http://wiem.onet.pl/wiem/00123f.html

    "Współżycia społecznego zasady, zasady występujące w polskim systemie
    prawnym, w treści klauzul generalnych kodeksów, mających na celu
    uelastycznienie przepisów prawnych w praktyce ich stosowania przez
    wprowadzenie oceny moralnej (źródłem zasad współżycia społecznego są
    normy moralne, wg niektórych teoretyków prawa - także obyczajowe,
    powszechnie akceptowane).

    Do zasad współżycia społecznego odwołują się zwłaszcza przepisy prawa
    cywilnego i prawa pracy, szczególnie duże znaczenie ma przepis kodeksu
    cywilnego stanowiący, że czynienia z przysługującego prawa użytku w
    sprzeczności z zasadami współżycia społecznego nie uważa się za
    wykonywanie prawa."

    kom.:
    Odwołanie się do owych zasad ma na celu uelastycznienie prawa - poprzez
    np. odstapienie od jego literalnej wykładni, gdy w danym przypadku jest
    ona np. rażąco niesprawiedliwa.

    Problem z zasadami polega na tym, że odwołują się one do norm etycznych
    i zwyczajów - stąd ich niejednoznaczność, szczególnie w społeczności, w
    której kradzież jest akceptowaną normą, a etyka to luksus dla frajerów.

    Pzdr: Catbert

  • 4. Data: 2004-08-11 21:29:44
    Temat: Re: Zasady współżycia społecznego
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysztof" <k...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > gdzie te zasady byłby spisane. Stąd pytanie czy zasady współżycia
    > społecznego są gdzieś spisane czy to tylko martwy termin?

    To jest sprawa dość płynna. Te zasady mogą się nawet różnić w zależności od
    kontekstu i sytuacji. Tak więc raczej jakiegoś ujęcia encyklopedycznego tego
    nie znajdziesz.