  • Date: Wed, 16 Mar 2011 18:33:32 +0100
    From: Uncle Pete <p...@i...waw.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Zapis o przekazaniu pomysłów na własność spółki

    Witam,

    Zamierzam współpracować z jedną bardzo dużą firmą międzynarodową na
    podstawie umowy o dzieło. Jeszcze tej umowy nie podpisałem, ale już
    dostałem z tej firmy kilka dokumentów do podpisu. Jeden nazywa się
    "Oświadczenie o ochronie informacji poufnych" i zawiera głównie całkiem
    rozsądne zapisy o moich zobowiązaniach co do nierozpowszechnienia
    informacji uzyskanej w trakcie realizacji umowy. Mój niepokój wywołał
    natomiast ostatni akapit tego dokumentu:

    "Wyrażam zgodę na to, żeby rezultaty pracy przygotowane przeze mnie dla
    ********* stanowiły własność tej spółki, co dotyczy również pomysłów i
    rozwiązań stanowiących część wykonanej przeze mnie pracy."

    Pomijając nieprecyzyjne sformułowania (przecież chyba chodzi o prawa
    autorskie majątkowe?) i brak logiki w tym, że ten zapis znalazł się nie
    wiedzieć czemu w oświadczeniu o poufności, mam pytanie do szanownych
    grupowiczów - czy ten zapis może zawierać jakiś nieoczywisty dla mnie
    haczyk? Na przykład jakieś bardzo szerokie traktowanie tego, co może
    zostać uznane za "pomysły"? Czy ten zapis będzie miał jakąkolwiek moc
    prawną, jeżeli nie dojdzie do podpisania umowy? (Pewne prace
    przygotowawcze zostały już wykonane - np. ustalono koncepcję wykonania
    zadania).

    A może się niepotrzebnie czepiam?

    Będę wdzięczny za wszelkie opinie i sugestie.

    Pozdrawiam serdecznie,

    Piotr