    From: "Katz" <c...@o...wytnij.liczby.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Za ile odpisów aktu notarialnego trzeba zapłacic?
    Date: Mon, 16 Oct 2006 18:47:53 +0200

    Witam wszystkich!
    Jestem świeżo po wizycie u notariusza i chciałbym uzyskać od was odpowiedź
    na kilka pytań jakie mi się nasuneły.
    Podpisywałem "umowę przeniesienia własności udziału w nieruchomości
    lokalowej na rzecz członka spółdzielni", a po ludzku chodzi o akt notarialny
    na miejsce parkingowe w garażu pod budynkiem. Oprócz kwoty opisanej w samym
    akcie notarialnym, kazano mi zapłacić za 5 (pięć!!!) odpisów. Ja bym
    zrozumiał gdyby chodziło o dwa - dla mnie i spółdzielni. Ale reszta?
    Notariusz mówiła, że pozostałe trafią do: sądu, ewidencji gruntów, starostwa
    i jeden do urzędu skarbowego (ten miał być bezpłatnie). Przecież chyba
    płacąc taksę notarialną, płacę m.in. właśnie za poinformowanie sądu? Czy te
    dodatkowe odpisy rzeczywiście musiałem sfinansować? Jaka jest podstawa
    prawna? Ja wiem że to nie są duże pieniądze - w sumie około 60 zł, ale mam
    poczucie że zostałem "naciągnięty".
    I druga sprawa: zapłaciłem pieniądze w sekretariacie notariusza i nie
    dostałem żadnego pokwitowania, żadnego paragonu, faktury - po prostu
    pieniądze z ręki do ręki. A gdyby jeden z odpisów aktu (za który zapłaciłem)
    nie dotarł do miejsca przeznaczenia, to jak miałbym się potem w razie
    problemów tłumaczyć? Czy to normalna praktyka notariuszy? Pytam bo spotyka
    mnie takie podejscie już po raz drugi. Jak oni rozliczają się z urzędami
    skarbowymi skoro nie ma fiskalnego śladu transakcji?

    pozdrawiam
    k.