  • 1. Data: 2006-03-01 15:04:09
    Temat: Współwłasność auta
    Od: "adam .........................." <a...@g...pl>

    Witam,
    jak w praktyce wygląda "darowizna" cześci samochodu np. bratu? Auto ma
    wartość rynkową ok.7000 zł - czy w US określa się: wartość darowizy?, udział
    procentowy?...
    Może ktoś miał doświadczenia w tym zakresie...liczyłbym na wsparcie
    informacyjne :)

    I jeszcze jedna watpliwość - jeśli wpółwłaściciel będzie miał
    dług "urzędowy" - czy to auto mogłoby być sprzedane, zajęte etc. ?

  • 2. Data: 2006-03-02 08:45:27
    Temat: Re: Współwłasność auta
    Od: "ag" <o...@g...pl>

    "adam .........................." <a...@g...pl> wrote in
    message news:du4d59$lcu$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > udział
    > procentowy?...
    > Może ktoś miał doświadczenia w tym zakresie...liczyłbym na wsparcie

    Wartość darowizny określa Darczyńca w umowie darowizny - może to być nawet
    10%, o mniej ubezpieczyciele mogą sie czepiać, bo jak sie domyślam chodzi tu
    o wyrabianie stażu w umowie OC;

    a praktykę przerabiałem wczoraj, więc świeże info - po kolei całościowe
    podejście:

    a) wydział komunikacji nie potrzebuje pieczątki urzedu skarbowego na umowie
    darowizny, tak jak jest to opisane w archiwum (była zmiana przepisów jak
    mnie poinformowano w US);
    b) wydział komunikacji sam informuje urząd skarbowy o ustanowieniu
    współwłasności, więc jeśli osoba obdarowana ma przekroczony limit darowizny
    od danego darczyńcy z danej grupy podatkowej to o podatek się upomną w
    odpowiednim czasie;
    c) dopisanie do dowodu rejestracyjnego współwłaściciela nie wymaga zmiany
    DR - wpisują w adnotacjach urzędowych, koszt 5.5 pln w znaczkach skarbowych;
    d) możesz oczywiście żeby mieć papiury w porządku zgłosić darowiznę w swoim
    US - pamiętać należy że na umowie darowizny muszą być podpisy wszystkich
    właścicieli - jeśli darowuje mąż np. bratu to musi być zgoda żony o ile
    samochód został nabyty po ślubie; zgłoszenie darowizny nie kosztuje nic - na
    drugi dzień odbiera się decyzje o umorzeniu postępowania podatkowego o ile
    nie jest przekroczona kwota darowizny od danej osoby;

    > I jeszcze jedna watpliwość - jeśli wpółwłaściciel będzie miał
    > dług "urzędowy" - czy to auto mogłoby być sprzedane, zajęte etc. ?
    A czemu nie - do wysokości udziału zadłużonego współwłaściciela oczywiście;

    pozdr;
    ag

  • 3. Data: 2006-03-08 23:18:05
    Od: "adam .........................." <a...@g...pl>

    Witam,
    i dziękuję za info :)

    Mój kolega ma podobny problem, tylko nieco odwrotny...Ma na aucie kredyt
    bankowy, którego nie ma z czego spłacać /stracił pracę/, a wcześniej na aucie
    hipoteką uwiesił się urząd...Zostało mu do kredytu do spłaty - ok 70% obecnej
    wartości auta. Ktoś mógłby przejąć spłatę tego kredytu wzamian za darowiznę -
    i tak auta właściciel sprzedać nie może - a jak nie spłaci kredytu, zajmie go
    bank...a komornik sprzeda za grosze /niechodliwy model/ i jeszcze zostanie
    kredyt do spłaty...Nie wiem, jak to wygląda od strony prawnej...
    Czy coś takiego można zrobić?

  • 4. Data: 2006-03-08 23:19:53

    zapomniałem dodać - częściową darowiznę. Byłoby wtedy 3-ch współwłaścicieli.