  • 1. Data: 2007-12-16 14:51:34
    Temat: Umowa o dzieło/zlecenie
    Od: "fatrix" <f...@p...W_Y_T_N_I_J_T_Oneostrada.pl>

    Witam,

    Chciałbym wkroczyć w sfery prwa pracy. Mam kilka pytań odnośnie umowy o
    dzieło i zlecenie.

    Co jest lepsze dla mnie (jako biorcy) - zlecenie czy dzieło? (student, bez
    etatu, mniej niż 26 lat).

    Czy pracując na n umów o dzieło *różnych* firm potem rozliczma się z tego
    tak, że:
    suma n wynagrodzeń to mój dochód brutto,
    suma n kosztów uzyskania przychodu to łączny koszt
    suma n potaków 19% to łączny podatek?

    Czy jest ilościowe ograniczenie na zawieranie umów o dzieło?

    Proszę o mośliwe jasne odpowiedzi.

    --
    Fatrix
    http://www.lookMYroom.com

  • 2. Data: 2007-12-16 19:16:52
    Temat: Re: Umowa o dzieło/zlecenie
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "fatrix" <f...@p...W_Y_T_N_I_J_T_Oneostrada.pl> napisał w
    wiadomości news:fk3egg$rlc$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Witam,
    >
    > Chciałbym wkroczyć w sfery prwa pracy. Mam kilka pytań odnośnie umowy o
    > dzieło i zlecenie.

    Nie widze zwiazku pomiedzy p[rawem pracy a w/w umowami.
    Prosze o kolejne pytanie :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2007-12-16 19:30:22
    Od: "jubel" <j...@j...pl>

    > Co jest lepsze dla mnie (jako biorcy) - zlecenie czy dzieło? (student, bez
    > etatu, mniej niż 26 lat).

    zależy, czy masz "wykonywac czynność"=zlecenie czy "wykonać jedną czynność,
    raz a dorbze"=dzieło.
    Kolejne dzieła można trzaskać do upadłego, natomiast pracodawca musi cię
    zatrudnić na umowę o pracę po trzech "zleceniach", ale zwykle to nie jest
    problem.
    Na pieiądzach wychodzisz w obu przypadkach tak samo, chyba że wykonujesz
    dzieło przez duże D, wtedy jako artysta (czyli potencjalny pijak i narkoman)
    masz możesz przyjąć większe koszty (50% zamiast 20% - alkohol i narkotyki
    kosztują) czyli płacisz podatek od mniejszej sumy, bo od 50% tego co co
    zapłacono, zamiast od 80%

  • 4. Data: 2007-12-16 19:41:15
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "jubel" <j...@j...pl> napisał w wiadomości

    > Kolejne dzieła można trzaskać do upadłego, natomiast pracodawca musi cię
    > zatrudnić na umowę o pracę po trzech "zleceniach", ale zwykle to nie jest
    > problem.

    Od kiedy?
    Jakas nowelizacja KC byla????
    Sypnij paragrafem.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2007-12-16 20:30:34
    Od: "jubel" <j...@j...pl>

    > Od kiedy?
    > Jakas nowelizacja KC byla????
    > Sypnij paragrafem.

    ok, piórka mi się z umową o prace na czas nieokreślony - czyli kłade łape na
    tym, że te zlecenia tez do zajechania można..
    Ale na KC świat sie nie konczy..

  • 6. Data: 2007-12-17 08:37:11
    Od: "fatrix" <f...@p...W_Y_T_N_I_J_T_Oneostrada.pl>

    Użytkownik "jubel" <j...@j...pl> napisał

    > Kolejne dzieła można trzaskać do upadłego, natomiast pracodawca musi cię
    > zatrudnić na umowę o pracę po trzech "zleceniach",

    Rozumiem, że te 3 zlecenia mają być od *tego samego* zleceniodawcy?

    A jak to jest z wyborem czy zlecenie czy dzieło? Mam dowolność czy US już ma
    jakąs listę co można co nie na zlecenie/dzieło?

    Tu kilka przykładów:
    - dodanie produktów do skelpu internetowego (pratia 1000 szt.),
    - naprawienie 3 błędów w kodzie strony,
    - napisanie programu który.....

    --
    Fatrix
    http://www.lookMYroom.com

  • 7. Data: 2007-12-17 08:45:35
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    fatrix pisze:
    > Użytkownik "jubel" <j...@j...pl> napisał

    > Rozumiem, że te 3 zlecenia mają być od *tego samego* zleceniodawcy?

    Nie muszą, bo zleceniodawca wcale nie musi po trzech zleceniach dać
    umowy o pracę. Kolega jubel mocno się pomylił.

> [...]
    >
    > Tu kilka przykładów:
    > - dodanie produktów do skelpu internetowego (pratia 1000 szt.),

    imho zlecenie. Ale można też podciągnąć pod dzieło (np. stworzenie
    bazy danych ...)

    > - naprawienie 3 błędów w kodzie strony,

    Jeśli naprawa, to bardziej zlecenie. Ale jak zrobi się "napisanie
    programu na bazie już istniejącego", to może być i dzieło.

    > - napisanie programu który.....

    Dzieło.

    Generalnie dzieło to jest coś, co ma jakiś określony wynik: np.
    napisanie programu, wykonanie szabli itp. W przypadku dzieła nie masz
    godzin pracy - masz wykonać dzieło do określonego terminu i dać je
    zamawiającemu.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 8. Data: 2007-12-17 08:58:28
    Od: "fatrix" <f...@p...W_Y_T_N_I_J_T_Oneostrada.pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał

> [...]
    > napisanie programu, wykonanie szabli itp. W przypadku dzieła nie masz
    > godzin pracy - masz wykonać dzieło do określonego terminu i dać je

    OK,

    a czy mogę prosić jeszzce o jakąś symulację podtakową od kwoty brutto
    powiedzmy 1000 zł? (o dzieło wiem co i jak, ale zlecenie nie).

    Pozdrawiam
    fatrix

  • 9. Data: 2007-12-17 09:02:53
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    fatrix pisze:

> [...]
    >
    > a czy mogę prosić jeszzce o jakąś symulację podtakową od kwoty brutto
    > powiedzmy 1000 zł? (o dzieło wiem co i jak, ale zlecenie nie).

    Jeśli będzie to standardowa umowa z 20% kosztami uzyskania przychodu,
    to na rękę dostaniesz

    1000zł * 0,8 = 800zł * 0,19 = 152zł (podatek)
    1000zł - 152zł - 848zł

    Jeśli będzie to umowa z 50% kosztami uzyskania przychodu, to 19% podatek
    płacisz tylko od połowy przychodu.

  • 10. Data: 2007-12-17 09:34:53
    Od: "fatrix" <f...@p...W_Y_T_N_I_J_T_Oneostrada.pl>

> [...]

    > na rękę dostaniesz
    >
    > 1000zł * 0,8 = 800zł * 0,19 = 152zł (podatek)

    To chyba symulacja umowy o dzieło (przynajmniej taki sposób znam dla dzieł)
    a pytałem o zlecenia:)

    Podkreślam, że nie mam etatu, jestem studentem poniżej 26 lat.

    Pozdrawiam
    fatrix