  • 11. Data: 2003-04-11 17:11:10
    Temat: Odp: Umowa???
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik DK <c...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b76h2m$p9k$...@n...news.tpi.pl...
    > Nawet jakby w umowie było napisane, ze nie nosi ona znamion umowy o pracę,
    > to liczy się stan faktyczny

    Helou! Jaki stan faktyczny? Nie uprawiacie tu fantastyki troche? Mamy umowe
    i nalezy wypowiedziec sie o _umowie_, a nie wlasnych domyslach nt. tego, co
    pan wlasciciel sklepu bedzie chcial zrobic kiedystam, jak bardzo te wasze
    domysly nie bylyby prawdopodbne.

    Depi.

  • 12. Data: 2003-04-11 17:12:12
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik Joanna Grynfelder <j...@g...pl> w wiadomości do
    grup dyskusyjnych napisał:b76fmb$4t0$...@i...gazeta.pl...
    > Marcinie!
    > Jak wyobrazasz sobie pracę w sklepie bez nadzoru kierowniczego, jesli nie
    > jest to sklep sprzedawcy?

    Moge sobie wyobrazic, a nawet jesli nie, to przedmiotem pytanie byla chyba
    umowa i jej waznosc, a nie luzne dywagacje futurologiczne?

    pozdrawiam

    --
    Depi.

  • 13. Data: 2003-04-12 06:25:10
    Temat: Re: Umowa???
    Od: "jacek" <b...@w...pl>

    > Helou! Jaki stan faktyczny? Nie uprawiacie tu fantastyki troche?

    helou ... nie uprawiamy fantastyki. Łapiemy się za fakty.
    Kodeks Pracy wyraźnie określa zasadę nawiązania stosunku pracy.
    Zaś wszystko to co nie jest nim objęte - odsyłane jest do KC.
    (to chyba oczywiste)
    W naszych rozważaniach zastosowanie będzie miał art. 65 KC ...czyli :

    "Art. 65. § 1. Oświadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagają ze
    względu na okoliczności,
    w których złożone zostało, zasady współżycia
    społecznego oraz ustalone zwyczaje.
    § 2. W umowach należy raczej badać, jaki był zgodny zamiar stron i cel
    umowy,
    aniżeli opierać się jej dosłownym brzmieniu.

    Tu nalezy podkreślić słowa... CEL UMOWY.... (zgodny zamiar w celu ...?) np
    :

    powierzenia - (wykonania) zlecenia ....wyprzedaży stanów-zapasów
    magazynowych,
    ściśle określonych ...np. spisem remanentowym.
    Zleceniobiorca podejmuje się sprzedaży określonej (spisem - umową) ilości
    towaru
    po określonej przez Zleceniodawcę cenie.
    Wtedy niewątpliwie będzie to typowe zlecenie. (umowa-zlecenia wykonania
    konkretnej
    czynności .... z góry określonej i zatwierdzonej przez obie strony
    oświadczeniem woli ...
    czyli umową - zlecenia)

    Jezeli zaś tzw. "Zeceniodawca" nieokreśli w umowie co dokładnie jest-będzie
    przedmoiotem wykonania "zlecenia" ... a do tego będzie odnawiał stany
    magazynowe,
    czyli KIEROWAŁ sposobem wykonania "zlecenia" .... oraz w międzyczasie
    zmieniał
    zakres wykonania "zlecenia" ,

    wówczas będzie to zwykła-typowa UMOWA o PRACĘ !
    Nawiązany zostanie stosunek pracy - chroniony przez Prawo Pracy,
    wraz z wszystkimi konseekwencjami wynikającymi z naruszenia tego prawa.
    (mam na myśli prawa pracownika) ... i obowiązki PRACODAWCY.

    Tak po za tematem... jakiekolwiek próby (zwłaszcza nieudolne) manipulowania
    tymi przepisami ... z reguły kończą się ... hymmm ...
    nieciekawie dla "pracodawcy".

    pzdr
    Jacek

  • 14. Data: 2003-04-12 06:39:33
    Od: "jacek" <b...@w...pl>

    ....Lepiej odpuscic sobie
    > takiego pracodawce, ktoremu nie chce sie dbac o pracownika podpisujac z
    nim
    > umowe zlecenie a nie o prace. Zadnego zwolnienia, zadnego urlopu, zadnego
    > swiadczenia w przypadku np. wypaadku w drodze z czy do pracy.....

    I tu się z Tobą Joasiu (hymm ...Joanno ?) nie zgadzam.
    W obecnych - trudnych - czasach , taki Pracodawca-naiwniak ... to poprostu
    SKARB. (w myśl przysłowia : "chytry dwa razy traci". )

    > Moja rada.
    > Szukac innej pracy

    ...moim zdaniem absolutnie NIE.
    Po ewentualnym "rozwiązaniu" pracy -"zlecenia"
    lub odmowie udzielenia urlopu, świadczenia chorobowego etc, etc.
    Pozew do właściwego Sądu Pracy o ustalenie stosunku pracy ...
    następnie roszczenie odszkodowawcze ... (podstawa - czyn niedozwolony)
    np. z art. 415-420 KC... w zwioązku z art. 361 KC.
    czyli naprawa właściwej szkody + kozysci , które poszkodowany mógłby
    uzyskać, gdyby mu szkody nie wyrządzono.

    Tak myslę ... :)