eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoUdzielenie licencji do programu komputerowego i rozliczanie z USUdzielenie licencji do programu komputerowego i rozliczanie z US
    From: m...@g...com
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Udzielenie licencji do programu komputerowego i rozliczanie z US
    Date: 16 Mar 2006 10:45:38 -0800

    Witam!

    Szukałem dość długo czegoś na ten temat na Google, ale nie
    znalazłem jasnej odpowiedzi. Sytuacja wygląda następująco:

    Napisałem z kolegą skrypt w PHP (niech będzie, że "program
    komputerowy"). Chcemy, aby do zastosowań niekomercyjnych miał
    darmową licencję, a zainteresowani będą mogli wykupić licencję
    pozwalającą na zastosowania komercyjne. Oczywiście przydałaby się
    działalność gospodarcza, ale nie stać nas na to. Jeśli uda nam
    się raz na parę miesięcy coś sprzedać, to będzie nieźle. W
    każdym razie w sumie roczne zarobki nie przekroczyłyby jednej
    składki na ZUS. Powstaje pytanie: jak sprzedawać licencje
    (udzielać)?

    Myślałem o umowie o dzieło. Jednak co będzie w niej przedmiotem?
    Mamy napisać, że piszemy program i udzielamy niewyłącznej licencji?
    Czy wystarczy napisać o samym udzieleniu licencji? Bo przecież nie
    piszemy programu na zamówienie tej osoby... I czy w tym przypadku mamy
    napisać jakąś licencję (umowę licencyjną?) jako załącznik do
    umowy o dzieło?

    Czytałem też (chyba na tej grupie), że można zamiast umowy o
    dzieło zrobić samą umowę licencyjną. Podobno nie potrzeba do tego
    DG, bo "osoba fizyczna może zawierać wszystkie rodzaje umów".
    Domyślam się, że wygląda to tak, że po prostu piszę umowę
    wyglądającą tak, jak te z dowolnych programów komputerowych, na
    górze dopisuję strony umowy, na dole podpisy. Czy ten sposób jest
    rzeczywiście poprawny? Wydaje się być najrozsądniejszy, jednak, o
    ile napisanie czegoś takiego to nie problem, to nie mam pojęcia jak
    to rozliczyć z US. W Kodeksie Cywilnym nie ma chyba ani słowa o
    takich umowach. W ustawie o Pod. Doch. od Os. Fiz. też nie ma. To się
    traktuje jak umowę o dzieło?

    Bardzo proszę o pomoc i z góry dzięki.

    Pozdrawiam,
    mj