  • 1. Data: 2006-03-05 17:02:36
    Temat: TESTAMENT-DAROWIZNA-ZACHOWEK
    Od: BOBO8<z...@i...pl>

    WITAM.matka zapisala mi w testamencie mieszkanie i wposarzenie mieszkania i nic
    wiecej wartosciowego nie bylo.gdy moje rodzenstwo sie o tym dowiedzialo
    natychmiast chcieli zachowku.wobec tego matka zrobila akt notarialny darowizny
    mieszkania tez na mnie,mieszkanie bylo warte 30-tys.zl iwymagalo generalnego
    remontu.zainwestowalem wmodernizacje mieszkania duzo pieniedzy i po 8-latach
    od zapisu testamentowego i 7-latach od darowizny matka ciezko choruje i ma 88-
    lat a bracia isiostra znow zadaja ode mnie zachowku.czy po smierci matki bede
    musial placic zachowek? wszystkie pieniadze wydalem na remonty mieszkania i nie
    mam czym zaplacic.bardzo prosze o porade prawna...bobo8

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2006-03-05 17:16:18
    Temat: Re: TESTAMENT-DAROWIZNA-ZACHOWEK
    Od: "pan szymek" <s...@t...pl>

    Użytkownik "BOBO8" <z...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > i nie
    > mam czym zaplacic.bardzo prosze o porade prawna...bobo8

    Witam. Troche kodeksu:
    Art. 1008. Spadkodawca może w testamencie pozbawić zstępnych, małżonka i
    rodziców zachowku (wydziedziczenie), jeżeli uprawniony do zachowku:
    1) wbrew woli spadkodawcy postępuje uporczywie w sposób sprzeczny z zasadami
    współżycia społecznego;
    2) dopuścił się względem spadkodawcy albo jednej z najbliższych mu osób
    umyślnego przestępstwa przeciwko życiu, zdrowiu lub wolności albo rażącej
    obrazy czci;
    3) uporczywie nie dopełnia względem spadkodawcy obowiązków rodzinnych.

    Art. 1009. Przyczyna wydziedziczenia uprawnionego do zachowku powinna
    wynikać z treści testamentu.

    Art. 1010. § 1. Spadkodawca nie może wydziedziczyć uprawnionego do zachowku,
    jeżeli mu przebaczył.

    § 2. Jeżeli w chwili przebaczenia spadkodawca nie miał zdolności do
    czynności prawnych, przebaczenie jest skuteczne, gdy nastąpiło z
    dostatecznym rozeznaniem.

    Art. 1011. Zstępni wydziedziczonego zstępnego są uprawnieni do zachowku,
    chociażby przeżył on spadkodawcę.

    pozdrawiam

    sz

  • 3. Data: 2006-03-05 17:31:45
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    pan szymek napisał(a):

    > Witam. Troche kodeksu:

    Całkiem nie na temat.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    "Gdy nie wiemy czegoś w ogóle, bądź wiemy mało - jesteśmy skłonni do
    podstawiania uczuć w miejsce rozumu"

  • 4. Data: 2006-03-05 17:41:24
    Od: "www.porady-prawne.waw.pl" <p...@p...webd.pl>

    Niestety będzie musiał Pan zapłacić zachowek:
    Orzecznictwo Sądów Apelacji Białostockiej 2004/3 str. 3
    Na poczet zachowku nie dolicza się darowizn dokonanych przed więcej niż
    dziesięciu laty na rzecz osób nie będących spadkobiercami ani uprawnionymi
    do zachowku (art. 994 § 1 kc). "A contrario" należy przyjąć, iż podlegają
    zaliczeniu darowizny uczynione na rzecz spadkobierców lub uprawnionych do
    zachowku bez względu na datę ich dokonania.

    OSA 1997/11-12 poz. 68 str. 44
    Prawidłowa wykładnia art. 994 § 1 kc powinna być taka, że niemożność
    doliczania do spadku po upływie dziesięciu lat licząc wstecz od śmierci
    spadkodawcy dotyczy tylko darowizn, które dokonane były na rzecz osób
    obcych, nie będących ani spadkobiercami, ani uprawnionymi do zachowku.

    Nie mniej zgodnie z Art. 995. Wartość przedmiotu darowizny oblicza się
    według stanu z chwili jej dokonania, a według cen z chwili ustalania
    zachowku.

    Pozdrawiam
    www.porady-prawne.waw.pl

  • 5. Data: 2006-03-05 19:26:45
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    pan szymek wrote:
> [...]
    > dostatecznym rozeznaniem.
    >
    > Art. 1011. Zstępni wydziedziczonego zstępnego są uprawnieni do zachowku,

    Ale to nie na temat, bo o zachowku tu nie ma ani słowa.

  • 6. Data: 2006-03-05 21:11:26
    Od: " 666" <j...@i...pl>

    W tym i nakłady poczynione na wykształcenie tegoż rodzeństwa...
    JaC

  • 7. Data: 2006-03-06 11:22:53
    Od: "pan szymek" <s...@t...pl>

    > Ale to nie na temat, bo o zachowku tu nie ma ani słowa.

    racja nie doczytalem
    sz