-
1. Data: 2005-10-03 09:02:29
Temat: Stop wariatom medialnym!
Od: "GT" <g...@c...op.pl>
Lublin dnia 30.09.2005
Grzegorz T.
Lublin
Prokuratura Stołeczna
Zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa
Powszechny Zakład Ubezpieczeń Spółka Akcyjna z siedzibą przy Alei Jana
Pawła II 24 jest autorem kampanii medialnej pod nazwą: "Stop wariatom
drogowym!". Łamie ona przepisy Ustawy o Ochronie Zdrowia Psychicznego z dnia
19 sierpnia 1994 roku, a mianowicie:
Art.2 p.1 - jest anty promocją zdrowia psychicznego i nie zapobiega
zaburzeniom psychicznym, a wprost przeciwnie - może spowodować wzrost
częstości ich występowania.
Art.2 p.3 - nie kształtuje wobec osób z zaburzeniami psychicznymi
właściwych postaw społecznych, takich jak zrozumienie, tolerancja,
życzliwość a także nie zapobiega ich dyskryminacji.
Art.4.2. p.7 - nie uwzględnia zagadnienia zdrowia psychicznego w
działalności publicznych środków masowego przekazu i to szczególnie w
programach radiowych i telewizyjnych.
Art.53 - podaje lekarzom oraz innym organom właściwym do wykonywania w/w
Ustawy informację o występujących u innej osoby objawach zaburzeń
psychicznych, wiedząc, że informacje te są nieprawdziwe.
Dodatkowo kampania PZU S.A. jest pogwałceniem "Zasad ochrony osób z chorobą
psychiczną oraz rozwoju opieki nad zdrowiem psychicznym" przyjętych przez
Zgromadzenie Ogólne ONZ w deklaracji nr 46/119 z dnia 17 grudnia 1991 r.
Zasada nr 4, stanowi, iż:
p.1. Stwierdzenie czy dana osoba ma chorobę psychiczną powinno zapadać w
zgodzie z akceptowanymi międzynarodowymi standardami medycznymi.
p.2. Stwierdzenie choroby psychicznej nigdy nie powinno być podejmowane na
bazie statusu politycznego, ekonomicznego czy socjalnego lub też
przynależności do określonej grupy kulturowej, rasowej lub religijnej a
także z jakiegokolwiek powodu nie mającego bezpośredniego związku ze stanem
zdrowia psychicznego.
p.3. Żaden konflikt rodzinny lub zawodowy, a także nie konformistyczny
stosunek do wartości moralnych, socjalnych, kulturalnych lub politycznych
oraz wierzeń religijnych uznawanych w środowisku danej osoby, nigdy nie może
być decydującym czynnikiem służącym zdiagnozowaniu choroby psychicznej.
p.5. Żadna osoba lub autorytet nie może określać ani wskazywać nikogo jako
osoby chorej psychicznie z wyjątkiem przypadków mających bezpośredni związek
z chorobą psychiczną lub skutkami choroby psychicznej.
Nazwa kampanii "Stop wariatom drogowym!" jest wieloznaczna. Może ona
oznaczać:
- propagowanie szkodliwej społecznie postawy zrównującej łamanie przepisów
drogowych z istnieniem u kierowców zaburzeń psychicznych; tym samym uwalnia
ich od odpowiedzialności - osoba chora psychicznie nie jest winna temu, że
choruje; z pewnością wielu polskich kierowców poczuło się urażonych
przypisywaniem im potencjalnych zaburzeń psychicznych, nawet w stanie
uśpienia
- propagowanie szkodliwej społecznie postawy poprzez utrwalanie stereotypu
osoby chorej psychicznie w potocznym słowie "wariat"
- dyskryminowanie osób chorych psychicznie w ruchu drogowym - hasło "Stop
wariatom drogowym!" osoby te mogą odczytać jako "Zakaz prowadzenia pojazdów
mechanicznych dla osób chorych psychicznie".
z poważaniem
-
2. Data: 2005-10-03 09:05:46
Temat: Stop przestępcom medialnym!
Od: "GT" <g...@c...op.pl>
Stop przestępcom medialnym!
Przepraszam, nie powinienem posługiwać się językiem, który piętnuję.
GT
-
3. Data: 2005-10-03 09:40:39
Temat: Re: Stop wariatom medialnym!
Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>
Użytkownik "GT" <g...@c...op.pl> napisał w wiadomości
news:dhqs45$1dh$1@nemesis.news.tpi.pl...
> Powszechny Zakład Ubezpieczeń Spółka Akcyjna z siedzibą przy Alei Jana
> Pawła II 24 jest autorem kampanii medialnej pod nazwą: "Stop wariatom
> drogowym!". Łamie ona przepisy Ustawy o Ochronie Zdrowia Psychicznego z
> dnia
> 19 sierpnia 1994 roku, a mianowicie:
> Art.2 p.1 - jest anty promocją zdrowia psychicznego i nie zapobiega
> zaburzeniom psychicznym, a wprost przeciwnie - może spowodować wzrost
> częstości ich występowania.
Zjezdzaj TROLU!!
Jak ktos nie rozumie przekazu reklamy, ktory IMO jest w tym akurat wypadku
bardzo dobry to w ogole nie powinien wlaczac TV lub komputera.
To samo tyczy sie wypowiedzi Walesy ktory mial w tym wypadku racje
--
Pozdrawiam
Jacek
-
4. Data: 2005-10-03 10:20:40
Temat: Re: Stop wariatom medialnym!
Od: "czarny" <c...@e...pl>
>
> To samo tyczy sie wypowiedzi Walesy ktory mial w tym wypadku racje
>
Popieram.
Znajdź sobie inne medium do rozpowszechniania swoch bzdur.
-
5. Data: 2005-10-03 19:40:52
Temat: Re: Stop przestępcom medialnym!
Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>
Użytkownik "GT" <g...@c...op.pl> napisał w wiadomości
news:dhqs9h$kng$1@atlantis.news.tpi.pl...
> Stop przestępcom medialnym!
>
> Przepraszam, nie powinienem posługiwać się językiem, który piętnuję.
Nie walcz z tym, może jesteś jeszcze do uratowania ;)
-
6. Data: 2005-10-05 06:06:00
Temat: Lekcja Otylii
Od: "GT" <g...@c...op.pl>
Lekcja Otylii, GW 03.10.2005
Kampania "Stop wariatom drogowym" jest niepoprawna politycznie, bo
pokazywanie facetów w kaftanach bezpieczeństwa, którzy rzucają się pod
pędzący samochód, uwłacza cierpiącym na choroby psychiczne - oni nie robią
rzeczy tak idiotycznych.
http://serwisy.gazeta.pl/kraj/1,34314,2947770.html
-
7. Data: 2005-10-05 06:09:18
Temat: Koniec kampanii PZU
Od: "GT" <g...@c...op.pl>
Podsumowanie kampanii "STOP wariatom drogowym" - ponad 80% Polaków uważa, że
kampanie prewencyjne są potrzebne. GW 04.10.2005
Zakończyła się ogólnopolska kampania prewencyjna "STOP wariatom drogowym",
realizowana przez PZU SA w ramach działań "PZU z myślą o bezpieczeństwie".
...
Dane Policji z lipca i sierpnia br. mówią o największej dotychczas
odnotowanej dynamice spadku liczby śmiertelnych ofiar wypadków. O 672
wypadki drogowe zmniejszyły się wakacyjne statystyki policyjne w porównaniu
do analogicznego okresu roku 2004. O 917 osoby zmniejszyła się liczba
rannych w tych wypadkach, a o 54 osób zmalała liczba zabitych - wynika z
danych Wydziału ds. Ruchu Drogowego Biura taktyki Zwalczania Przestępczości
KGP. Właśnie w tym okresie - corocznie najgorszym jeśli chodzi o liczbę
wypadków drogowych - kierowcy mogli się zetknąć z kampanią "STOP wariatom
drogowym".
Badania skuteczności kampanii "Stop wariatom drogowym", zrealizowane przez
Instytuty Pentor i SMG/KRC, pokazały, że z przekazem reklamowym kampanii
bezpośrednio zetknęło się ponad 64% ogółu społeczeństwa i aż 73% grupy
docelowej - kierowców. Ponad 50% osób zapamiętało hasło kampanii. Badania
jakościowe pokazały także, że Polacy pozytywnie ocenili zastosowaną w
kampanii kreację. Ponad 88% badanych stwierdziło, że określenie "wariat
drogowy" to właściwe określenie dla kierowcy jadącego niebezpiecznie. Ponad
88% badanych podobało się hasło "Stop wariatom drogowym" dla kampanii
piętnującej kierowców stanowiących zagrożenie dla innych. Ponad 80% badanych
podkreśla potrzebę realizowania tego typu kampanii prewencyjnych.
Przygotowując kampanię celowo odeszliśmy od tradycyjnych motywów służących
straszeniu i szokowaniu tragicznymi skutkami wypadków. Zamiast tego
zwróciliśmy się do kierowców w sposób bezpośredni, prezentując w sposób
metaforyczny rzeczywiste sytuacje na drodze i nieodpowiedzialne postawy
kierujących pojazdami - powiedział Tomasz Fill, rzecznik prasowy PZU.
Zachowania te odegrane zostały w symboliczny sposób przez przerysowane
postacie "wariatów drogowych". W sześciu spotach telewizyjnych przedstawione
zostały najczęstsze przyczyny wypadków drogowych w tym m.in. jazda po
pijanemu, nadmierna prędkość, brawura, wyprzedzanie "na trzeciego".
http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,55402,29489
87.html
-
8. Data: 2005-10-05 06:22:22
Temat: Wariat drogowy pod kontrola PZU - komentarz
Od: "GT" <g...@c...op.pl>
W kampanii prowadzonej do 03.10.2005 przez PZU S.A. pod hasłem "Stop
wariatom drogowym" wykorzystano symbol i wizerunek agresywnego chorego
psychicznie w kaftanie bezpieczeństwa. Dzięki takim drastycznym środkom
zastosowanym przez PZU Policja odnotowała znaczący spadek wypadkowości na
polskich drogach w czasie trwania kampanii. Oznacza to, że PZU S.A. jako
ubezpieczyciel odnotował spory zysk wynikający ze zmniejszenia wypłat
odszkodowań. Uważam, że PZU S.A. 20 % tego zysku powinien przekazać na rzecz
polepszenia jakości opieki psychiatrycznej w polskich szpitalach, która jak
praktycznie każda dziedzina polskiej służby zdrowia cierpi na niedostatki.
PZU S.A. powinno także w ramach zwalczania stereotypów dotyczących leczenia
psychiatrycznego zaangażować się promocji zdrowia psychicznego połączonego z
propagowaniem przestrzegania przepisów drogowych na polskich drogach. Nie
należy zawieszać akcji "Stop wariatom drogowym", jeśli uzyskano tak dobre
efekty, trzeba tylko zmienić jej formę. Skoro hasło "wariat drogowy" jest
pojęciem potocznym i dodatkowo w trakcie kampanii medialnej zostało jeszcze
utrwalone w odbiorze społecznym, wnioskuję o oznaczenie przynajmniej części
samochodów służbowych PZU S.A. hasłem reklamowym "Wariat drogowy pod
kontrola PZU". Wnoszę także o przeznaczenie jednego z tak oznaczonych
pojazdów dla mnie na okres 4 lat z przydzieleniem limitów kosztowych do
wykorzystania.
GT
-
9. Data: 2005-10-05 06:23:25
Temat: Re: Stop wariatom medialnym!
Od: "GT" <g...@c...op.pl>
Użytkownik "czarny" <c...@e...pl> napisał :
> Znajdź sobie inne medium do rozpowszechniania swoch bzdur.
Medium jest ogólnodostępne, można nie czytać, jak komuś się nie podoba.
GT
-
10. Data: 2005-10-05 12:12:35
Temat: Re: Koniec kampanii PZU
Od: --- konrad --- <m...@U...NUMBERSpl>
GT napisał(a):
> (...). Ponad 88% badanych stwierdziło, że określenie "wariat
> drogowy" to właściwe określenie dla kierowcy jadącego niebezpiecznie. Ponad
> 88% badanych podobało się hasło "Stop wariatom drogowym" dla kampanii
> piętnującej kierowców stanowiących zagrożenie dla innych. Ponad 80% badanych
> podkreśla potrzebę realizowania tego typu kampanii prewencyjnych. (...)
szkoda, ze nie zbadano, lub nie podano do publicznej wiadomosci, ilu
badanych identyfikuje sie z tytulowym "wariatem na drodze". moim zdaniem
ta reklama jest zjawiskiem pozytywnym, ale forma i tresc nie tworza
skutecznego przekazu, patrz http://tinyurl.com/8u8yv
"tez mi sie nie za bardzo podobaja spoty PZU, ale z innego powodu.
chyba nie oczekiwalbym w to miejsce dokumentow z zycia ulicy.
natomiast obawiam sie, ze te dosc efektowne reklamy nie sa zbyt
efektywne. sa za bardzo na skutek zastosowanej przenosni odrealnione i
jednoczesnie za agresywne w stosunku do potencjalnego odbiorcy.
bo ktory wariat przyzna sie, ze jest wariatem, ze ten spot jest o nim?
to musialby byc naprawde nadkruszony innymi okolicznosciami osobnik, ew.
niezwykle wrazliwy :), ale taki sam juz doszedlby dawno do wniosku, ze
komus robi lub zrobi krzywde jezdzac jak jezdzi. jakiegos katharsis bym
raczej od nikogo nie oczekiwal po obejrzeniu tych spotow.
lepszy efekt przynioslaby chyba pozytywna reklama spoleczna. krotkie
spoty, typowe sytuacje, jasny, prosty przekaz - uswiadomic ludziom, jak
wazne dla bezpiecznego, milego, wygodnego i optymalnego przemieszczania
sie samochodami jest uzywanie z odpowiednim wyprzedzeniem
kierunkowskazow, przepuszczanie pieszych (akurat jest w Moskwie trwa
teraz akcja "przepuszczam pieszych", tak mi sie przypomnialo :)),
przestrzeganie ograniczen predkosci, nieprzekraczanie linii ciaglej,
prawidlowe oswietlenie rowerow, przechodzenie przez jezdnie tylko w
dozwolonych miejscach, prawidlowe pokonywanie rond. wszystko to przez
_utrwalanie_pozytywnych_wzorcow_."
pozdrawiam,
--
Konrad