  • 1. Data: 2003-11-25 07:51:23
    Temat: Spadkobierca żyranta
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    Prosił mnie kolega o pomoc, a ja kompletnie nie wiem.
    Jego ojciec poręczył kredyt koledze. Kredyt nie był spłacany, a ojciec
    zmarł. Czy poręczenie kredytu przechodzi na spadkobierców poręczyciela?
    Jeśli to ma jakieś znaczenie to dodam dwa szczegóły:
    1. Ojciec (poręczyciel) był wdowcem
    2. Żądanie spłaty kredytu zostało wysłane przez bank przed jego
    śmiercią, a doszło (i zostało odebrane przez rodzinę) już po śmierci.

  • 2. Data: 2003-11-25 11:32:08
    Temat: Re: Spadkobierca żyranta
    Od: l...@p...onet.pl

> [...]
    > 2. Żądanie spłaty kredytu zostało wysłane przez bank przed jego
    > śmiercią, a doszło (i zostało odebrane przez rodzinę) już po śmierci.

    Jeśli nastąpiło proste przejęcie spadku i spadkobierca żyranta jest
    pełnoletni, to odpowiada on za dług ojca. Spłaconą kwotę może dochodzić od
    osoby, za którą ojciec poręczył.

    W ciągu pół roku od dnia śmierci spadek można odrzucić (nie odpowiadamy za
    długi) lub przyjąć z dobrodziejstwem inwentaża (odpowiadamy za długi jedynie do
    wysokości otrzymanego spadku).

    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 3. Data: 2003-11-25 11:45:16
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    l...@p...onet.pl wrote:

    > Jeśli nastąpiło proste przejęcie spadku i spadkobierca żyranta jest
    > pełnoletni, to odpowiada on za dług ojca. Spłaconą kwotę może
    > dochodzić od osoby, za którą ojciec poręczył.

    To mój kolega będzie niepocieszony, bo miał nadzieję, że dług z tytułu
    poręczenia powstaje dopiero gdy bank wystąpi o spłatę na podstawie
    umowy poręczenia. A ta umowa przecież się chyba rozwiązała w momencie
    śmierci jej strony.

    Cóż trudno. Dzięki za odpowiedź.