  • 1. Data: 2009-10-12 20:34:32
    Temat: Spadek a "umowa o dożywocie"
    Od: "XDF" <s...@o...pl>

    Dawno temu rodzice przekazali bratu gospodarstwo rolne poświadczoną
    notarilanie tzw. umową o dożywocie (chodziło o to, że oddają mu
    gospodarstwo, ziemię - wymienione konkretne numery ksiąg wieczystych itp. w
    zamian za zapewnienie do końca życia mieszkania, jedzenia i innych
    podstawowych rzeczy).

    Czy przy ewentualnym podziale spadku po rodzicach takie gospodarstwo będzie
    się zaliczało do masy spadkowej ? Czy może jednak ze względu na sposób jego
    przekazania będzie z tej masy wyłączone ?

  • 2. Data: 2009-10-12 21:54:36
    Temat: Re: Spadek a "umowa o dożywocie"
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    XDF wrote:
    > Dawno temu rodzice przekazali bratu gospodarstwo rolne po?wiadczon?
    > notarilanie tzw. umow? o do?ywocie (chodzi?o o to, ?e oddaj? mu
    > gospodarstwo, ziemie - wymienione konkretne numery ksi?g wieczystych itp. w
    > zamian za zapewnienie do konca ?ycia mieszkania, jedzenia i innych
    > podstawowych rzeczy).
    >
    > Czy przy ewentualnym podziale spadku po rodzicach takie gospodarstwo bedzie
    > sie zalicza?o do masy spadkowej ? Czy mo?e jednak ze wzgledu na sposób jego
    > przekazania bedzie z tej masy wy??czone ?

    nie bedzie sie zaliczalo, bo juz przecież od dawna nie jest wlasnoscia
    rodzicow tylko brata, a wlasnosc brata do masy spadkowej rodzicow raczej
    ciezko bedzie zaliczyc.

    Ewentualnie pozostaje ci zachowek od brata, bo wartosc przekazanego
    gospodarstwo to zachowku bedzie sie liczyc.
    Nie powiem ci tylko w jaki sposob umowa dozywocia zmniejszy wartosc tego
    zachowku i czy w ogole fakt opieki jest brany pod uwage. To musialbys
    juz u fachowcow pytac.

  • 3. Data: 2009-10-13 07:34:27
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > Ewentualnie pozostaje ci zachowek od brata, bo wartosc przekazanego
    > gospodarstwo to zachowku bedzie sie liczyc.

    bedzie sie liczyc tylko wtedy, jesli od momentu przekazania, do smierci
    minie mniej niz 10 lat, po tym okresie juz nie

  • 4. Data: 2009-10-13 08:10:43
    Od: kuba <p...@o...pl>

    witek pisze:

    > Ewentualnie pozostaje ci zachowek od brata, bo wartosc przekazanego
    > gospodarstwo to zachowku bedzie sie liczyc.

    A na jakiej podstawie to wymyśliłeś?

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 5. Data: 2009-10-13 09:37:40
    Od: "XDF" <s...@o...pl>

    Z tego co się dowiedziałem do tej pory to wcześniejsze darowizny poczynione
    przez rodziców na rzecz któregoś z rodzeństwa zalicza się do spadku.

    Moje pytanie dotyczyło samej formy przekazania tej darowizny tak zwaną
    "umową dożywocia".

  • 6. Data: 2009-10-13 10:12:31
    Od: kuba <p...@o...pl>

    XDF pisze:
> [...]
    > przez rodziców na rzecz któregoś z rodzeństwa zalicza się do spadku.
    >
    > Moje pytanie dotyczyło samej formy przekazania tej darowizny tak zwaną

    Umowa dożywocia nie jest darowizną i dlatego nie dolicza się spadku,
    przy obliczenia zachowku.

    Może oczywiście być tak, że pod pozorem umowy dożywocia jest ukryta
    faktyczna darowizna, bo strona od początku wiedziały, że żadne
    świadczenia z tego tytułu, dające się określić jako dożywotnie
    utrzymanie, nie będą miały miejsca.

    W takim wypadku umowę o dożywocie należy traktować:
    - jako darowiznę albo
    - jako czynność prawną nieważną w ogóle (art. 83 par. 1 KC).

    W pierwszym wypadku zainteresowany wytacza powództwo o zachowek z
    uwzględnieniem dożywocia i dowodzi przed sądem, że jednak była to
    darowizna. Zaznaczam, że to pewnie jest dość trudne.

    W drugim przypadku (nieważność czynności) gospodarstwo rolne normalnie
    wchodzi do spadku po rodzicach.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 7. Data: 2009-10-13 10:18:23
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    szerszen wrote:

    > bedzie sie liczyc tylko wtedy, jesli od momentu przekazania, do smierci
    > minie mniej niz 10 lat, po tym okresie juz nie

    te 10 lat dotyczy osob trzecich, w przypadku darowizny "w rodzinie"
    osbie, ktora dziedziczy rowniez z ustawy nie ma takiego ograniczenia.

  • 8. Data: 2009-10-13 10:18:53
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    kuba wrote:

    > A na jakiej podstawie to wymyśliłeś?

    KC

  • 9. Data: 2009-10-13 10:20:56
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    XDF wrote:
    > Z tego co sie dowiedzia?em do tej pory to wcze?niejsze darowizny poczynione
    > przez rodziców na rzecz którego? z rodzenstwa zalicza sie do spadku.
    >
    > Moje pytanie dotyczy?o samej formy przekazania tej darowizny tak zwan?
    > "umow? do?ywocia".

    to taka sama dorowizna jak inne, z tym, że zawiera pewne dodatkowe
    obciążenia dla brata w postaci dodatkowych obowiązków.

    I te obowiązki nałożone na niego, a nie na ciebie, mogą w jakiś sposób
    pomniejszac watość darowizny branej pod uwagę przy zaliczania wartości
    do zachowku.
    Ale to tak zgaduje, bo doswiadczenia w tym nie mam.

  • 10. Data: 2009-10-13 10:33:35
    Od: kuba <p...@o...pl>

    witek pisze:

    > to taka sama dorowizna jak inne, z tym, że zawiera pewne dodatkowe
    > obciążenia dla brata w postaci dodatkowych obowiązków.

    Bez urazy, ale ty się lepiej na temat KC nie wypowiadaj...

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl