  • 1. Data: 2002-07-20 08:14:59
    Temat: Ślub "nie" konkordatowy
    Od: "JanuszKIM" <j...@p...pl>

    Czy można wziąć obecnie ślub w kościele, ale tak żeby nie miał skutków
    cywilnych tzn. bez informowania USC?
    Jak to załatwić?

  • 2. Data: 2002-07-20 08:33:27
    Temat: Re: Ślub "nie" konkordatowy
    Od: "sqrczak" <j...@w...pl>

    > Czy można wziąć obecnie ślub w kościele, ale tak żeby nie miał skutków
    > cywilnych tzn. bez informowania USC?
    > Jak to załatwić?

    art. 10 ust. 1 Konkordatu, brzmi:

    "Od chwili zawarcia małżeństwo kanoniczne wywiera takie skutki, jakie
    pociąga za sobą zawarcie małżeństwa zgodnie z prawem polskim, jeżeli: 1)
    między nupturientami nie istnieją przeszkody wynikające z prawa polskiego,
    2) złożą oni przy zawieraniu małżeństwa zgodne oświadczenie woli dotyczące
    wywarcia takich skutków, 3) zawarcie małżeństwa zostało wpisane w aktach
    stanu cywilnego na wniosek przekazany Urzędowi Stanu Cywilnego w terminie
    pięciu dni od zawarcia małżeństwa; termin ten ulega przedłużeniu, jeżeli nie
    został dotrzymany z powodu siły wyższej, do czasu ustania tej przyczyny".

    W nawiązaniu do powyższej regulacji ustawodawca polski, poza stosowanym
    dotychczas sposobem zawarcia małżeństwa, wprowadził do k.r.o (jako art. 1, §
    2) następujący zapis:

    "Małżeństwo zostaje również zawarte, gdy mężczyzna i kobieta
    zawierający związek małżeński podlegający prawu wewnętrznemu kościoła albo
    innego związku wyznaniowego w obecności duchownego oświadczą wolę
    jednoczesnego zawarcia małżeństwa podlegającego prawu polskiemu i kierownik
    urzędu stanu cywilnego sporządzi akt małżeństwa. Gdy zostaną spełnione
    powyższe przesłanki małżeństwo uważa się za zawarte w chwili złożenia
    oświadczenia woli w obecności duchownego".

    tak samo jak małżeństwo konkordatowe.
    tylko musisz powiedziec ksiedzu odczas spisywania protokołu przedślubnego ze
    nie wyrazasz woli

    sqrczak

  • 3. Data: 2002-07-23 20:17:04
    Od: "JanuszKIM" <j...@p...pl>

    Bardzo dziękuję za odpowiedź. Czy ksiądz może mi odmówić udzielenia ślubu
    kościelnego jeśli nie wyrazimy zgody na powiadomienie USC. Podczas mojej
    ostatniej rozmowy z księdzem stwierdził on, że nie można zawrzeć samego
    ślubu kościelnego.
    Ania

  • 4. Data: 2002-07-24 08:07:41
    Od: "AJA" <n...@w...iie.pz.zgora.pl>

> [...]
    > kościelnego jeśli nie wyrazimy zgody na powiadomienie USC. Podczas mojej
    > ostatniej rozmowy z księdzem stwierdził on, że nie można zawrzeć samego

    Ale o czym mowa sprawa prosta z ksiedzem pogadac coby nei spieszyl sie z
    wyslaniem dokumentow do USC i slub wedle prawa nei bedzie wazny .. wedle
    prawa koscielnego bedzie wazny .. i po sprawie :PP

    AJA
    P.S. Ile to dni ma ksiadz na wyslanie papierkow niestety nie pamietam ale
    nie za duzo do 2 tygodni jakos ...