  • 1. Data: 2009-05-24 16:07:33
    Temat: Sanatorium dla bezrobotnego. (długie)
    Od: "mamproblem" <m...@o...pl>

    Proszę o pomoc w następującym problemie.

    Mój brat jest grubo po pięćdziesiątce i jest schorowanym człowiekiem. Do
    niedawna jeszcze pracował, ale niestety kilka miesięcy temu stracił robotę.
    Jest obecnie bezrobotnym i pobiera zasiłek. Przed rokiem, gdy jeszcze był
    zatrudniony, złożył do NFZ zaopiniowany przez lekarza wniosek o leczenie
    sanatoryjne.

    NFZ po roku od złożenia wniosku przyznał mu sanatorium i wyznaczył mu
    28-dniowy pobyt od dnia 7 czerwca. Problem w tym, że z pobytu w sanatorium
    moze skorzystać tylko w ramach URLOPU, a nie zwolnienia chorobowego.

    Niestety urząd pracy wyznacza mu termin zgłoszenia się , który koliduje z
    pobytem w sanatorium. Mój brat poinformował urząd pracy o konieczności
    swojego pobytu w sanatorium w wyżej wymienionym terminie. Usłyszał w
    odpowiedzi, ze niestawienie sie w urzędzie może byc usprawiedliwione jedynie
    zwolnieniem lekarskim. Jako bezrobotny,musi być cały czas "w gotowosci do
    pracy". Skierowanie do sanatorium wystawione przez NFZ nie upoważnia go do
    niestawiennictwa w urzędzie. W przypadku, gdy nie stawi sie w urzędzie
    pracy w wyznaczonym terminie, zostanie pozbawiony zasiłku, skreślony z
    listy bezrobotnych i pozbawiony ubezpieczenia w NFZ.

    Reasumując. Jest ubezpieczony w NFZ. Chce skorzystac z sanatorium, które
    zostało mu przyznane w związku z jego stanem zdrowia. Nie może z niego
    skorzystać, bo w wyniku niezgłoszenia sie w urzędzie, zostanie pozbawiony
    nie tylko zasiłku, statusu bezrobotnego, ale i ubezpieczenia w NFZ, bez
    którego nie ma prawa korzystać z sanatorium refundowanego prze tenże NFZ. I
    to wszystko w Państwie Prawa!!!

    mamproblem

  • 2. Data: 2009-05-24 20:23:00
    Temat: Re: Sanatorium dla bezrobotnego. (długie)
    Od: "boukun" <b...@n...pl>

    Użytkownik "mamproblem" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nie ma prawa korzystać z sanatorium refundowanego prze tenże NFZ. I to

    Paranoja. To tylko w Polsce możliwe.

    boukun

  • 3. Data: 2009-05-24 20:29:42
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    mamproblem pisze:

> [...]
    > którego nie ma prawa korzystać z sanatorium refundowanego prze tenże NFZ. I

    Skoro jego stan zdrowia jest taki zly to kazdy lekarz na ten dzien
    wystawi mu zwolnienie lekarskie i bedzie po klopocie. W czym problem?

    Jacek Kustra

  • 4. Data: 2009-05-24 20:54:36
    Od: spp <s...@o...pl>

    mamproblem pisze:

> [...]
    > pracy w wyznaczonym terminie, zostanie pozbawiony zasiłku, skreślony z
    > listy bezrobotnych i pozbawiony ubezpieczenia w NFZ.

    II. OBOWIĄZKI BEZROBOTNEGO

    > zgłaszanie się w wyznaczonych terminach do urzędu pracy (wszystkie
    > wyznaczone terminy spotkań są obowiązkowe). W przypadku niestawienia
    > się w wyznaczonym terminie z powodu choroby lub opieki nad członkiem
    > rodziny, nieobecność należy usprawiedliwić w ciągu 7 dni
    > zaświadczeniem lekarskim na druku ZUS ZLA.
    > Bezrobotni z prawem do zasiłku winni zawiadomić powiatowy urząd pracy
    > o niezdolności do pracy w terminie 2 dni od dnia wystawienia
    > zaświadczenia (druk ZLA) oraz dostarcza to zaświadczenie niezwłocznie
    > po ustaniu przyczyny niezdolności do pracy.

    Pewnie na powyższym przepisie się opierają. :(

    > wcześniejsze powiadamianie powiatowego urzędu pracy o planowanym
    > wyjeździe za granicę lub poza miejsce zamieszkania lub innej sytuacji
    > powodującej brak gotowości do podjęcia pracy,

    A brat niech powoła się na ten zapis.

    Nie sądzę aby nie został uwzględniony.

    --
    spp

  • 5. Data: 2009-05-24 21:02:43
    Od: spp <s...@o...pl>

    spp pisze:

    > A brat niech powoła się na ten zapis.

    Uzupełniam:

    http://www.abc.com.pl/serwis/du/2004/1001.htm

    Art. 75.3. Bezrobotny, który w okresie krótszym niż 30 dni przebywa za
    granicą lub pozostaje w innej sytuacji powodującej brak gotowości do
    podjęcia zatrudnienia, nie zostaje pozbawiony statusu bezrobotnego,
    jeżeli o zamierzonym pobycie lub pozostawaniu w sytuacji powodującej
    brak gotowości do podjęcia zatrudnienia zawiadomił powiatowy urząd
    pracy. Zasiłek za ten okres nie przysługuje.

    Powinno na 'dzień dobry' starczyć.

    --
    spp

  • 6. Data: 2009-05-25 04:25:02
    Od: "mamproblem" <m...@o...pl>

> [...]

    > o zamierzonym pobycie lub pozostawaniu w sytuacji powodującej brak
    > gotowości do podjęcia zatrudnienia zawiadomił powiatowy urząd pracy.

    Ten zapis został zmieniony. Obecnie ma on brzmienie:
    Możliwe jest tymczasowe zawieszenie prawa do zasiłku. Bezrobotny, który w
    okresie krótszym niż 10 dni, przebywa za granicą lub pozostaje w innej
[...]
    Całkowity okres zgłoszonego pobytu za granicą oraz braku gotowości do pracy
    z innego powodu nie może przekroczyć łącznie 10 dni w okresie jednego roku
    kalendarzowego.

  • 7. Data: 2009-05-25 04:34:08
    Od: "mamproblem" <m...@o...pl>

    Użytkownik "castrol" <j...@w...wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > Skoro jego stan zdrowia jest taki zly to kazdy lekarz na ten dzien wystawi
    > mu zwolnienie lekarskie i bedzie po klopocie. W czym problem?

    Problem w tym, ze będzie na drugim końcu Polski, skazany na łaske lub
    niełaskę jakiegos lekarza, który albo wystawi mu to zwolnienie , albo nie.
    ( Zasięgaliśmy informacji w tymze sanatorium. Prowadzą leczenie bez
    mozliwości wystawiania L4, taka umowa z NFZ). Chodzi o to, ze system jest
    chory i nie mozna spokojnie pojechac do sanatorium nie kombinując i nie
    oszukując urzędu. Brat zawsze był porzadnym, przestrzegajacym prawa
    człowiekiem. A teraz, po prawie 40 latach pracy, dowiaduje się, ze w
    zasadzie to juz gówno mu się należy.

    mamproblem

  • 8. Data: 2009-05-25 07:00:55
    Od: "mamproblem" <m...@o...pl>

> [...]
    > przysługuje. Całkowity okres zgłoszonego pobytu za granicą oraz braku
    > gotowości do pracy z innego powodu nie może przekroczyć łącznie 10 dni w

    Dzisiaj wykonałem telefon do tamtejszego urzędu pracy z zapytaniem o tryb
    zgłaszania w/w braku gotowości poniżej 10 dni.
    Tryb jest następujący. Taką gotowość trzeba zgłosić OSOBIŚCIE w urzędzie na
    JEDEN dzień roboczy przed terminem wyjazdu. Nie ma innej opcji. Czyli , żeby
    uniknąć konieczności osobistego zgłoszenia się 23 czerwca, trzeba zgłosić
    sie osobiście, dzień wcześniej 22 czerwca, czyli przyjechać do urzędu z
    drugiego końca Polski. Czyli tą opcję mozemy wykluczyć.
    Jak nie kijem go, to pałą!!!!!!

    mamproblem

  • 9. Data: 2009-05-25 08:03:07
    Od: cyklista <...@...pl>

> [...]
    > sie osobiście, dzień wcześniej 22 czerwca, czyli przyjechać do urzędu z
    > drugiego końca Polski. Czyli tą opcję mozemy wykluczyć.

    według mnie to należy zgłosić się między 13 a 22 czerwca, chcąc mieć
    zaklepaną nieobecność 23 czerwca

  • 10. Data: 2009-05-25 08:25:29
    Od: "mamproblem" <m...@o...pl>

    Użytkownik "cyklista" <...@...pl> napisał w wiadomości

    > według mnie to należy zgłosić się między 13 a 22 czerwca, chcąc mieć
    > zaklepaną nieobecność 23 czerwca

    Ale wymyśliłeś. Jak się ma zgłosić między 13 a 22, jak od 7 czerwca do 5
    lipca będzie na drugim końcu Polski. Równie dobrze mógłby się zgłosić 23
    czerwca, jedno i drugie równie nierealne.

    W praktyce Pani wytłumaczyła mi , że wyglada to tak. Zgłaszasz się np. 22
    czerwca. Jednorazowo możesz zgłosić brak gotowości poniżej 10 dni, czyli
    maksimum 9 dni (10 dni w roku kalendarzowym, jednorazowo maks.9 dni)
    Zostajesz wyrejestrowany na zgłoszone 9 dni, czyli od 23 czerwca do 1 lipca.
    2 lipca musisz także zgłosić się osobiście, zeby potwierdzić gotowośc od 2
    lipca i zostajesz powtórnie zarejestrowany. Niezgłoszenie sie osobiste
    powoduje pozbawienie statusu bezrobotnego ze wszelkimi konsekwencjami.

    mamproblem