eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoznów wrocławRe: znów wrocław
  • Data: 2024-12-09 08:33:22
    Temat: Re: znów wrocław
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Fri, 6 Dec 2024 13:16:13 +0100, Kviat wrote:
    > W dniu 05.12.2024 o 19:15, io pisze:
    >> W dniu 5.12.2024 o 13:38, Kviat pisze:
    >
    >>> I pewnie kiedyś tak będzie. Tylko u nas nie da się od razu tak
    >>> radykalnie, bo muszą najpierw wymrzeć ci kierowcy, którzy zamiast
    >>> zdejmować nogę z gazu włączają wycieraczki.
    >>
    >> Kiedy wymrą piesi, którym wydaje się, że są nieśmiertelni i wchodzą na
    >> przejście bez patrzenia?
    >
    > I po co dalej bredzisz?
    >
    > https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/raport
    -mi-o-bezpieczenstwie-pieszych-prawo-drogowe-z-karto
    nu-62080.html
    > (2018)

    To jeszcze na starych przepisach było?

    > "W miastach dozwoloną prędkość (50 km/h) w rejonie przejść dla pieszych
    > przekracza 85 proc. kierowców, poza miastami (70 km/h) - 90 proc. Chodzi
    > o miejsca w pobliżu przejść, czyli na odcinku do 100 metrów przed nim."
    > (...)

    Nie przeczę :-)
    Choc teraz IMHO przybyło "przepisowych" :-)

    > Wnioski z badań, dotyczących zachowania na przejściach są zaskakujące.

    Ale wniosek z powyzszego jest taki, że pieszy dłużej pożyje, jak sie
    zatrzyma na krawężniku i rozejrzy :-)

    > Co do pieszych to odsetek niebezpiecznych zachowań jest stosunkowo
    > niewielki. Najczęstszym jest przechodzenie w miejscach niedozwolonych (8
    > proc. przypadków) i na czerwonym świetle (7 proc. przypadków na
    > przejściach z sygnalizacją), tyle że to pierwsze, jak wskazują autorzy,
    > ma miejsce zwykle na wąskich drogach osiedlowych z wolnym ruchem
    > pojazdów, a to drugie po długim oczekiwaniu na zielone światło i w
    > sytuacji, gdy nie jedzie żadne auto.

    Ktos tam jednak czasem wchodzi na czerwonym prosto po pojazd.

    > Co ciekawe, w czasie czterech miesięcy zaobserwowano zaledwie 26
    > przypadków (0,43 proc.) zakwalifikowano jako ,,wtargnięcie", czyli
    > wejście na przejście w sposób, zmuszający kierowcę do gwałtownego
    > hamowania.

    A na nowych przepisach, jak kierowca ma ustąpić pierwszeństwa pieszemu
    wchodzącemu, to nie ma wtargnięcia :-)


    > Wśród nich tylko dwa ,,wtargnięcia" dotyczyły osób w wieku 60
    > lat i więcej. A to właśnie osoby w tym wieku stanowią ponad połowę
    > zabitych na polskich drogach pieszych.

    Ale one akurat dobrze wiedzą, jak należy przechodzić, tylko czasem nie
    zawsze zdrowie pozwala.

    > Autorzy raportu wskazują trzy rekomendacje wynikające z badań. Po
    > pierwsze ,,zintensyfikowanie działań mających na celu radykalne
    > zmniejszenie rzeczywistych prędkości pojazdów w pobliżu przejść dla
    > pieszych(...)
    > Wśród rekomendacjach nie padły propozycje zmian w prawie, które dawałyby
    > pierwszeństwo pieszemu również wchodzącemu na przejście, a nawet
    > zbliżającemu się do niego. Takie przepisy obowiązują w wielu krajach
    > Europy i statystyki wypadkowe są w nich często kilkakrotnie niższe niż w
    > Polsce. Mechanizm jest bowiem prosty, nałożenie jednoznacznej prawnej
    > odpowiedzialności za wydarzenie na przejściu na kierowców zmusza ich do
    > większej ostrożności.(...)"

    Jakąś niekonsekwencję tu widzę - skoro pierwszeństwo pieszego obniża
    prędkość pojazdów, to czemu go nie wprowadzić, jak się zaleca
    obniżenie prędkości?

    Fakt, że to się może odbyć kosztem pieszych ... no ale nasz rząd
    poszedł dalej, wprowadził, i jakoś się nie odbyło...

    > Tu masz deser:
    > (Również powinno to zainteresować Tomasika z tym jego pierdoleniem o
    > drodze hamowania przy dopuszczalnej prędkości)
    >
    > https://brd24.pl/prawo/jaki-pieszy-to-wchodzacy-na-p
    rzejscie-kolejny-sad-nie-mial-watpliwosci-w-wyroku/
    > (Opublikowano 1 tydzień temu- 26 listopada 2024)
    >
    > "Orzekł dokładnie tak, jak rozumie się to we wszystkich krajach UE
    > (...)
    > Kolejny sąd w wyroku właśnie obalił ich teorię (pierwszy zapadł w Sądzie
    > Rejonowym w Piotrkowie Trybunalskim w maju 2022 r.) . Po raz drugi po
    > zmianie prawa w Polsce sędzia jasno wskazał, że "pieszy wchodzący na
    > przejście" to zdecydowanie ktoś, kto znajduje się jeszcze przed pasami -
    > ktoś, u kogo po prostu widać zamiar wejścia na "zebrę".
    > (...)

    Ale teza Roberta jest inna - że pieszy nie może "wtargnąć"
    bezpośrednio przed pojazd. Co jak najbardziej jest zapisane w ustawie.

    I różne sądy to już zastosowały w stosunku do pieszych potrąconych
    przez pojazdy.

    > Wyrok, w którym sąd po raz kolejny w Polsce musiał określić, kim jest
    > "pieszy wchodzący na przejście" zapadł wczoraj (25 listopada 2024 r. ) w
    > Sądzie Rejonowym w Starogardzie Gdańskim. Przed sądem tym stanął
    > kierowca zawodowy - Przemysław Przybysz - który sam na siebie doniósł
    > policji, bo chciał udowodnić, że nie musi ustępować pieszym, którzy nie
    > zaczęli przekraczać krawężnika przed przejściem. Wyraźnie chciał
    > udowodnić taką interpretację prawa, którą na łamach pisma IES lansowali
    > Krzemień, Burtowi i Matejko.
    > (...)
    > Przybysz nagrał dwa filmy ( 18 czerwca 2022 r. i 2 maja 2023 r.) na
    > których jako kierowca w Starogardzie Gdańskim nie ustąpił pieszym na
    > przejściach. W mediach społecznościowych oznaczył policję ze Starogardu,
    > a ta po obejrzeniu materiałów skierowała wniosek o ukaranie go do sądu.
    > (...)
    > Przed sądem Przybysz próbował udowadniać wykładnię prawa wobec której
    > pieszy właściwie nigdy nie ma pierwszeństwa. Bo zdaniem Przybysza ma je
    > dopiero, gdy przekracza krawężnik między chodnikiem a pasami, ale - z
    > drugiej strony - nie może wchodzić bezpośrednio przed samochód. Zatem w
    > zasadzie próbował dowieść, że w prawie nie dokonała się żadna zmiana i
    > że jak przed rokiem 2021 przepuszczenie pieszego, który jeszcze nie jest
    > na "zebrze", zależy tylko od dobrej woli kierowcy.
    > (...)

    A te filmy gdzieś są?
    Bo:
    -jeśli widać na nich, ze miał wystarczającą ilość miejsca do
    zahamownia, to może i nie ustąpił
    -ale ..

    23) ustąpienie pierwszeństwa - powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch
    mógłby zmusić kierującego do zmiany kierunku lub pasa ruchu albo
    istotnej zmiany prędkości, pieszego - do zatrzymania się, zwolnienia
    lub przyspieszenia kroku, a osobę poruszającą się przy użyciu
    urządzenia wspomagającego ruch - do zatrzymania się, zmiany kierunku
    albo istotnej zmiany prędkości;

    Pieszego stojącego na krawężniku nie zmusza się do zatrzymania, bo on
    już stoi :-)
    Ba - zatrzymanie pojazdu przed przejsciem zmusi go do przyśpieszenia
    kroku - to się chyba mandat należy :-)
    Ale ale - kto rozwinie "powstrzymanie się od ruchu" ?
    Obejmuje hamowanie ?

    -ale ale ... w odróżnieniu od innych zapisów, pojazd nie jest
    obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu. Pieszy MA pierwszeństwo ...
    i co to oznacza? :-)

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

  • 09.12.24 08:56 J.F

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1