    From: Johnson <j...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zerwanie umowy
    Date: Mon, 27 Jun 2005 20:03:03 +0200
    <d9kg3h$qbn$1@nemesis.news.tpi.pl> <d9kfu9$mhn$2@opal.futuro.pl>
    <d9kk2q$jfg$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <d9lo86$tm4$3@213-238-102-167.adsl.inetia.pl>
    <d9lqv6$3rg$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <d9lsmf$eme$1@213-238-102-167.adsl.inetia.pl>
    <d9lv6f$pik$1@nemesis.news.tpi.pl> <d9mb6v$qrj$1@news.onet.pl>
    <d9p3jk$g4f$1@nemesis.news.tpi.pl> <d9pc5a$dgm$2@news.onet.pl>
    <d9pcsj$n4r$1@nemesis.news.tpi.pl> <d9pcqf$fjs$2@news.onet.pl>
    <d9pdbo$6j$1@nemesis.news.tpi.pl> <d9pdqv$hu3$1@news.onet.pl>

    kam napisał(a):

    > to niech udowodni, że zadatek, a nie zaliczkę, część świadczenia czy
    > cokolwiek

    Spróbuje sprecyzować swoje stanowisko :)
    Zaliczka to chyba część przyszłego świadczenia właśnie. Ale ona nie jest
    uregulowana w kc.
    Według mnie wszystko co daje się w chwili zawierania umowy to zadatek -
    i winno być w pierwszej kolejności rozważone na gruncie art. 394 kc -,
    chyba że co innego wynika z umowy, okoliczności, czy zwyczaju.
    Pozostaje tylko kwestia interpretacji pojęcia zadatek.
    Z treści samego art. 394 kc wynika jednoznacznie że nie ma określenia
    określenia co to jest zadatek (a w zasadzie tego jakie skutki prawne
    wywołuje).
    Według mnie ścisły zadatek to to co skutkiem jest o czym mowa w art.
    394. kc.
    Może być jednak tak że to co strony określiły jako "zadatek" jest w
    istocie rzeczy tylko zaliczką - czyli świadczeniem na poczet przyszłej
    umowy bez skutku gwarancyjnego. Jednak to że nie był to zadatek ten
    który ja nazwałem ścisłym musi udowodnić ten kto tak twierdzi.
    Twoje stanowisko sprowadzałoby sie do tego, że twierdzący musiałby
    udowodnić w istocie rzecz że to był zadatek w "ścisłym znaczeniu", czyli
    praktycznie to co jest domniemaniem z art. 394 kc. Po co więc byłby ten
    przepis?

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam