    From: "Marcin Olender" <d...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zalozenie spolki?
    Date: Sun, 19 Oct 2003 23:52:44 +0200

    Uzytkownik "Cecylia Słupianek" <c...@x...wp.pl> napisal w wiadomosci
    news:bmusjk$ub$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Witam,
    >
    > chce otworzyc dzialalnosc gospodarcza wraz z siostra. Jaka forma bedzie
    > dla nas najlepsza?

    To zalezy od tego, co chcecie robic, jakie beda tego rozmiary, jak chcecie
    zgromadzic fundusze itd.

    > Czy musi ta dzialalnosc figurowac pod nazwa "spolka"
    > (cywilna?) czy moze to byc dzialalnosc gospodarcza posiadajaca dwoch
    > wlascicieli?

    Dzialalnosc gospodarcza, jak sama nazwa wskazuje, nie jest rzecza, tylko
    czynnoscia. Nie moze miec wiec wlasciciela, a jedynie wykonawce, która jest
    osoba fizyczna. Jesli wykonujesz dzialalnosc gospodarcza, to jestes
    przedsiebiorca i jako taki musisz sie zglosic do ewidencji prowadzonej przez
    gmine. Dwóch lub wiecej przedsiebiorców moze zawiazac spólke cywilna, która
    moze w pewnych sytuacjach wystepowac jako jeden podmiot - np. w zakresie
    podatku od towarów i uslug (VAT), statystyki itp. Przedsiebiorstwo, które
    bedzie fizycznym przejawem dzialalnosci spólki bedzie wtedy przedmiotem
    wspólwlasnosci wszystkich wspólników. Spólka taka jest jednak w sferze
    stosunków cywilnoprawnych tylko wzajemnym zobowiazaniem wspólników do
    zgodnego wspóldzialania w okreslonym celu (niekonieczne nawet zarobkowym,
    choc w wypadku spólki przedsiebiorców tak wlasnie bedzie), a wiec nie ma
    bytu oddzielnego od wspólników. Oznacza to, ze kazdy z
    przedsiebiorców-wspólników zaciaga zabowiazania na wlasny rachunek i
    odpowiada za nie osobiscie.
    Wlasciciela moga miec spólki kapitalowe (z o.o. i akcyjna). Maja one bowiem
    odrebny byt i osobowosc prawna. W zasadzie nadaja sie do prowadzenia
    wiekszych rozmiarów dzialalnosci - sa bardzije sformalizowane i
    kosztowniejsze.
    Trzecia droga, w Polsce niestety malo popularna, sa spólki osobowe. Do
    prowadzenia malej dzialalnosci nadaje sie podstawowa z nich, czyli spólka
    jawna. Ponownie nie moza ona miec sama w sobie wlasciciela sensu stricto,
    ale ma juz pewne przymioty podmiotu odrebnrgo od wspólników - moze byc
    podmiotem praw i obowiazków i to ona jest w zasadzie odpowiedzialna za
    dlugi, choc wspólnicy odpowiadja za nie subsydiarnie, tzn. wtedy, gdy
    egzekucja wobec spólki okaze sie bezskuteczna.
    Hem - nie wiem wlasciwie, po co sie az tak rozpisuje, jak nie mam danych...
    Powiedz, co mniej wiecej bedziecie robic, jakie przeiwdujesz obroty itp.

    > Co jest najprostsze i najszybsze do zalozenia?

    Na pewno spólka cywilna. Ustawodawca po raz kolejny przelozyl obowiazek
    rejestracji przesiebiorców bedacych osobami fizycznymi w KRS przynajmniej do
    konca przyszlego roku. Jest to tanie, proste i szybkie, choc i tak trwa pare
    tygodni (gmina, GUS, US, ZUS itp :-)))) Ma tez swoje plusy i minusy, ale,
    ponownie, trudno mi oceniac, czy akurat taka forma jest dla Was najlepsza.
    Ja jej osobiscie nie lubie, bo jest z punktu widzenia teorii takim malym
    potworkiem, ale przynaje, ze w obencym stanie prawnym moze byc wyjsciem
    najwygodniejszym.

    Dodatkowo zagmatwal ustawodawca historie przez nowelizacje kodeksu
    cywilnego, gdzie uznal, ze walnie jeszcze jedna, inna definicje
    przedsiebiorcy. Jak to bedzie wygladac w praktyce- trudno powiedziec. Moze
    ktos inny ma juz jakies przemyslenia? Mi sie to bardzo nie podoba...

    Depi.