  • Data: 2006-05-07 15:58:49
    Temat: Re: wyrok sadu II instancji
    Od: "severin" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "severin" <s...@w...pl> napisał w wiadomości

    > To jeszcze zapytam, czy moze nalozyc np. na 2 lata zakaz prowadzenia i czy
    > ewentualnie moze wrócić sprawę do ponownego rozpatrzenia w SG?
    To znalazłem, więc chyba nie może zakazać prowadzenia pojazdów na 2 lata, to
    teraz bede cały spanikowany czy moze wrócić do ponownego rozpatrzenia,
    chociaz moja wina jest ewidentna, nie zlamalem ponadto zadnego przepisu
    ruchu drogowego i przyznalem sie do winy.
    "Przepis art. 67 § 3 k.k. jest sformułowany jasno i jego wykładnia
    dokonywana według reguł znaczeniowych języka daje jednoznaczne ustalenie
    zawartego w nim uregulowania. Przyznaje to sam Sąd Okręgowy w Tarnowie.
    Zresztą samo ujęcie pytania dobitnie o tym świadczy. Proste odczytanie tego
    przepisu, bez konieczności przeprowadzania jakichkolwiek zabiegów
    interpretacyjnych, prowadzi do stwierdzenia o fakultatywności środka
    karnego - zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych wobec sprawcy w stosunku
    którego warunkowo umorzono postępowanie.

    Materialnoprawne warunki orzeczenia tego zakazu precyzuje art. 42 § 1 k.k.
    Chodzi zatem o to, że sąd może orzec taki zakaz nie w każdej sprawie, w
    której warunkowo umarza postępowanie, lecz jedynie wtedy gdy warunkowo
    umarza postępowanie wobec osoby uczestniczącej w ruchu drogowym za
    przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji. Z tym jednak że
    maksymalny okres na jaki zakaz ten może być orzeczony, wynosi 2 lata, lecz
    oczywiście nie dłużej niż okres próby, gdy próba została orzeczona na czas
    krótszy niż 2 lata (§ 3 w związku z § 1 art. 67 k.k.)."