    From: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: sytuacja spółki jawnej a stare zobowiązania wspólnika?
    Date: Wed, 2 Jun 2004 18:23:06 +0200
    Sender: l...@a...pl@zs122.internetdsl.tpnet.pl

    Dnia Wed, 02 Jun 2004 16:57:53 +0200, wojtek naskrobał(a):

    > Chciałbym założyć z dwoma osobami spółkę jawną (to tak nowocześniej od
    > cywilnej) i nurtuje mnie w związku z tym pytanie jak się mają długi
    > powstałe przed powstaniem spółki w wyniku innych działań wspólników?

    posiada je dłużnik a nie spółka.

    > Jak bardzo może windykacja takich zobowiązań wpłynąć na działanie spółki?

    negatywnie :D

    > Czy komornik, ZUS lub US może blokować konta spółki lub zajmować jej
    > majątek?

    Oczywiscie ale nie spółki co wspólnika.
    1 krok - art 62 par 1 ( zablokowanie możliwości otrzymywanie środków z
    firmy dla dłużnika)
    2 krok finalny - art 62 par 2 (przymusowe wypowiedzenie umowy spółki przez
    wierzyciela)

    > Znalazłem też taką ciekawostkę cyt.'kto zawiera umowę spółki jawnej z
    > przedsiębiorcą jednoosobowym, odpowiada także za zobowiązania powstałe
    > przy prowadzeniu przedsiębiorstwa przez tego przedsiębiorcę przed dniem
    > utworzenia spółki.' kon. cyt.

    nie ma takiego prawa i dlatego wychodzi dziwactwo. Przeczytaj precyzyjnie
    art 33 KSH i zauwazysz ze wcieło ci "który wniósł do spółki
    przedsiębiorstwo".

    > Czy jeżeli zawrę umowę spółki z kolegą, który prowadził działaność
    > gospodarczą i narobił długów to spółka będzie to musiała spłacać?

    tak jezeli wniesie ją do spółki.

    > Jak rozumieć ten zapis? Czy można zawrzeć umowę spółki z osobą
    > prowadzącą działalność gospodarczą a jednocześnie nie ponosić tego
    > rodzaju konsekwencji, czy tu jest automatyzm, jak prowadzi działalność
    > to umowa z nim jest zawsze umową z przedsiębiorcą?

    patrz wyżej.

    --
    www.grid.org
    l...@a...pl