    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: sprawa majatkowa
    Date: Thu, 17 Feb 2005 21:09:14 +0100

    Użytkownik "ja" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:3ed3.000009fa.4214f16e@newsgate.onet.pl...

    Sytuację prawną domu najlepiej poznasz sprawdzając w księgach wieczystych.
    Bo sąd mógł postąpić na dwa sposoby. Albo przyznał dom babci i nakazał
    spłatę - wówczas córki mają roszczenie o spłatę. Albo uznał, że po spłacie
    dom będzie babci - ale wówczas ta musiała by po dokonaniu spłaty iść do
    notariusza, bo nie można przenieść własności nieruchomości pod warunkiem.
    Nie spotkałem się z tym drugim rozwiązaniem w praktyce, ale nie wykluczam,
    że ktoś gdzieś tak to pomyślał.

    Tak więc, jeśli mam rację i sad zastosował pierwsze rozwiązanie, to dom jest
    matki, zaś córka ma do niej roszczenie o zapłatę spłaty. Takie roszczenie
    się przedawnia bodaj po 10 latach, bo nie przypominam sobie przepisu
    szczególnego. 10 lat od uprawomocnienia się wyroku, chyba, ze sąd ustanowił
    jakiś inny termin zapłaty, to 10 lat od tej daty.