  • Data: 2014-12-29 17:11:21
    Temat: Re: spadek w przyszłości :)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 27 Dec 2014, Mrqs wrote:

    > To rozumiem, wreszcie coś konkretnego.

    Ale ja tylko przetłumaczyłem na polski czyjś opis :)
    (był wcześniej w wątku), posługując się przykładem praw
    autorskich (co zdaje się z powodu różnych kampanii medialnych
    zostało "przyswojone" społecznie :))

    > No i sprostowanie: Inwestor w umowie zobowiązał się w ciągu kilku lat spłacić
    > *całą* umówioną kwotę niezależnie od wyniku sprawy o odzyskanie
    > nieruchomości. W tej sytuacji spadkobierca zawsze zarobi (o ile inwestor
    > dotrzyma umowy), mimo, że nie sprzeda nic konkretnego. Rozumiem, że podatek w
    > tej sytuacji się należy (od dochodu).
    >
    > Chodzi mi o następstwo czasowe - zaliczki pobiera cały czas.
    >
    > Powiedzmy, że całość sumy zapisana w umowie zostanie uiszczona do lipca 2016.
    > Natomiast sprawa odzyskania będzie się ciągnąc jeszcze 3 lata i w 2019
    > spadkobierca otrzyma zwrot nieruchomości.

    Chcesz trudnego pytania?
    Wspomniałem o nim wcześniej - ile warte jest to PRAWO?
    Bo to nie jest tak, że jest warte "nic".

    I rzecz jasna, ta wycena JEST trudna...
    Natomiast *dochód* z *korzystania* z tego prawa, powstaje kiedy...
    powstaje. Znaczy jak płacą.

    > Czy dochód powstaje w 2016, czy dopiero po "sprzedaniu" nieruchomości w 2019?

    Co do zasady, dochód "osobisty" powstaje w momencie pojawienia się
    zapłaty (w odróżnieniu od np. DG, kiedy to powstaje w momencie pojawienia
    się należności).
    Ale to NIE zmienia faktu, że to prawo wcale nie jest bezwartościowe.

    No i tu nie mam pomysłu - czy takie prawo ma status "papieru
    wartościowego", a tym samym (czy) miałby zastosowanie zapis
    o dyskoncie (czyli przychodem byłaby dopiero nadwyżka "fizycznych"
    dochodów nad wartością prawa, określonym dla spadku).
    Na logikę tak powinno być, ale przeglądam ustawę o podatku dochodowym
    i jasnej "litery" nie widzę :( (wychodzi że podatku skarbówka może
    chcieć dwa razy, raz od wartości prawa w momencie spadku i drugi
    raz od wartości dochodu wynikłego ze "zużywania tego prawa", bez
    odliczenia pierwszej wartości).

    > To może być tylko pobranie odszkodowania lub rozwiązanie umowy, gdyby decyzja
    > była negatywna...
    > Co z zaliczkami miesięcznymi?

    Pojawiają się PO śmierci?
    (no to przecież nie są spadkiem).