    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: spadek - odziedziczenie
    Date: Sun, 1 May 2005 20:30:08 +0200

    Użytkownik "Lepton" <l...@n...spam> napisał w wiadomości
    news:d52311$ejv$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Nie potrafie ocenic jaka część należała samochodu do matki, umowa
    kupna
    > samochodu podpisana jest przez nią i ojca, a syn wpisany jako
    > współwaściciel - nie znam sie na tym.

    Jeśli nie określono udziałów, to się domniemywa, ze są równe. A zatem
    dziedziczeniu podlega 1/3.

    > Mieszkanie jest w bloku (spółdzielcze)
    > lecz wykupione, czyli własnościowe. Mieszkanie stoi formalnie na matke
    > ojca, a z nimi jest zameldowany syn, który tam także mieszka. Ojciec
    żyje,
    > matka nie spisała testamentu.

    No to tutaj dziedziczą tę 1/2.

    Generalnie dziedziczą mąż i dzieci po równo, z tym że mężowi nie może
    przypaść mniej, niż 1/4. A więc przy założeniach poczynionych wyżej
    córce należy się 1/3 spadku po matce. W skład tego spadku wchodzi 1/3
    samochodu i 1/2 mieszkania. Z tym, ze nie koniecznie musi dostać 1/9
    samochodu i 1/6 mieszkania. Spadkobiercy mogą zawrzeć ugodę, na mocy
    której załóżmy córka będzie miała 1/3 samochodu, zaś syn i ojciec po 1/4
    mieszkania.

    Może być jednak zagwozdka. Nie chce mi się teraz wertować, ale z tego co
    pamiętam, to mieszkanie musi odziedziczyć jedna osoba. Nie pamiętam
    tylko, czy wynika to z ustawy, czy akurat z\e statutu spółdzielni, które
    sprawa konkretna dotyczyła. Trzeba by było się w spółdzielni zapytać.