    From: MiKeyCo <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: publikowanie materialow (www) z zakazem archwizacji
    Date: Mon, 06 Feb 2006 12:45:09 +0100

    the_foe napisał(a):
    > Wiadomo ze prawo prasowe umozliwia przedruk newsow prasowych, to samo
    > dotyczy tychze newsow na www. Jednak niektore strony maja zastrzezone w
    > metatagu ze nie mozna ich stron archiwizowac. Daltego nie podejrzymy starych
    > tekstow z gazeta.pl np przez google czy archive.org. Czy prawo jakos
    > nakazuje, ze w przypadku kiedy gazeta.pl nie pozwala archiwizowac tekstow,
    > to teskty z GW na mojej stronie tez nie moga byc archiwizowane?

    Trzeba wyodrębnić dwie różne sprawy - rozwiązania techniczne i
    regulacje prawne. Prawo zezwala na przedruki i cytatowanie, więc siłą
    rzeczy na nośnikach nieuaktualniających się (druki, prasa, itp) i
    'chwilowych' (radio, telewizja) zapożyczenie z innego źródła zawsze
    pozostanie. Podobnie na nośniku uaktualniającym się - cytat należy
    opatrzeć datą (oraz oczywiście danymi źródła) i potraktować jako przekaz
    wyemitowany (sic!) w określonej chwili a potem jedynie udostępniany. To
    będzie zgodne z prawem, i jak sądzę w pełni z obyczajami i rzetelnością
    przekazu.

    Co do spraw technicznych - zakaz archiwizacji w internecie (w
    metatagach) nie jest obowiązkiem a jedynie dobrym zwyczajem.
    Wyszukiwarki i archiwizatory równie dobrze mogą to zarchiwizować co nie
    robić tego. Pod względem technicznym nie ma to żadnego znaczenia i jest
    to uzaleznione od polityki firmy. Podobnie Ty możesz sobie stronę nagrać
    na dysk lub tego nie zrobić.

    Co do zabezpieczeń - istnieją różne rozwiązania, które w dużym stopniu
    uniemożliwiają archiwizację, lecz są one uznawane za bardzo
    nieeleganckie z punktu widzenia technicznego i coraz powszechniej także
    jako sprzeczne z sieciowymi obyczajami, netykietą. Zwykle takie
    rozwiązania są sprzeczne z zasadami dostępności (to termin techniczny).

    Co do twojego pytania - to, że strony miewają zakaz archiwizacji nie
    powoduje dla Ciebie żadnych skutków prawnych ani technicznych. To tylko
    kwestia uszanowania woli wydawcy treści.

    pzdr
    MiKeyCo