    From: kuba <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: proces za zniesławienie - jak zrobic to dobrze
    Date: Fri, 27 Nov 2009 18:08:26 +0100

    Michał Gut pisze:
    > Witam,
    > chcę pozwać jednego użytkownika allegro za nazwanie mnie oszustem - jaka
    > jest prawidłowa procedura?
    > wg tego co wyczytalem to pisze zwykłe pismo zatytuowane pozew gdzie wskazuje
    > siebie, powoda, czego oczekuje i dlaczego. skladam to do sadu rejonowego i
    > uiszczam oplate (jak ja wyliczyc?). czy ma znaczenie i wplyw na wysykosc
    > oplaty cel (czy ja czy charytatywnie)? czy moge wskazac konkretna fundacje i
    > konkretny cel na ktory maja byc przelane pieniadze w przypadku wygranej?
> [...]

    Art. 23 i 24 KC.
    Jak żądasz tylko kasy (dla siebie/na cel społeczny albo łącznie), to do
    75.000 zł sąd rejonowy. Jeśli przeprosin (ew. przeprosin i kasy) to sąd
    okręgowy. Właściwość miejscowa wg miejsca zamieszkania/siedziby pozwanego.
    Co do wymogów formalnych pozwu poczytaj w KPC.
    Wskazujesz konkretnie na jaki cel społeczny chcesz zasądzenia, jeśli
    żądasz przeprosin też dokładnie precyzujesz ich treść. Nie musisz do
    niego pisać, możesz od razu pozywać.
    Opłata sądowa 600 zł za przeprosiny + 5% od wartości żądanej kwoty
    pieniężnej.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl