eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoprawo ubezpieczeniowe (maks. wartosc odszkodowania po wypadku)Re: prawo ubezpieczeniowe (maks. wartosc odszkodowania po wypadku)
  • Data: 2006-07-27 11:39:39
    Temat: Re: prawo ubezpieczeniowe (maks. wartosc odszkodowania po wypadku)
    Od: wombi <w...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    wombi napisał(a):

    > Byl taki wyrok z 2002r. w ktorym Sad Najwyzszy odpowiadal na pytanie:
    > "Czy można dochodzić odszkodowania za uszkodzenie samochodu z tytułu
    > utraty jego wartości handlowej?". I z tego co pamietam potwierdzil taka
    > mozliwosc.

    Teza uchwały Sądu Najwyższego z dnia 12.10.2001r. ( uchwała SN N III CZP
    57/01 OSNC 2002/5/57 ) głosi, że " odszkodowanie za uszkodzenie
    samochodu może obejmować oprócz kosztów jego naprawy także zapłatę sumy
    pieniężnej odpowiadającej różnicy między wartością tego samochodu przed
    uszkodzeniem i po naprawie". Powołując się na przepis art. 361 kodeksu
    cywilnego SN uznał, że " odszkodowanie należne za uszkodzenie samochodu
    obejmuje oprócz kosztów jego naprawy także zapłatę sumy pieniężnej
    odpowiadającej różnicy między wartością tego samochodu przed
    uszkodzeniem i po naprawie, przy założeniu, że naprawa była prawidłowa,
    a zmniejszenie wartości samochodu nastąpiło wskutek jego uszkodzenia".
    Ważnym elementem uchwały jest również stwierdzenie, że bez znaczenia
    jest czy poszkodowany zamierzał w najbliższym czasie dokonać sprzedaży
    pojazdu, czy też nie.


    "Odszkodowanie za utratę wartości handlowej auta"
    Zakłady ubezpieczeń niekorzystnie obliczają wartość dodatkowego
    odszkodowania za utratę wartości handlowej auta po naprawie
    powypadkowej. A sposobów obliczania tego odszkodowania jest kilka i
    każdy z nich daje inne wyniki. Dlatego też firmy ubezpieczeniowe
    opierają się na najbardziej dla siebie korzystnym, często powołując się
    na instrukcję przygotowaną przez Stowarzyszenie Rzeczoznawców Expertmot
    w 2002 r. Tymczasem według uchwały Sądu Najwyższego z 12 października
    2001 r. , uwzględniającej ubytek wartości rynkowej auta po naprawie jako
    część szkody pokrywanej z OC, wartość dodatkowego odszkodowania powinna
    być weryfikowana przez rynek. Zgodnie z zasadą, że rzecz ma taką
    wartość, jaką może na nim osiągnąć ? podkreśla ?Rzeczpospolita?(Nr z
    28.11.2005 r.).
    W tej sytuacji taki wzór może stanowić tylko punkt wyjścia dla
    rzeczoznawcy szacującego ubytek wartości auta. A jest wykorzystywany
    przez zakłady ubezpieczeń jako algorytm do obliczania ubytku wartości
    auta na podstawie jego uszkodzeń. Co więcej, określony w instrukcji
    procent ubytku został przyjęty przez zakłady jako górna granica
    ewentualnego odszkodowania ? pisze dziennik. Podczas wyceny samochodów (
    mającej wpływ na obliczenie ubytku wartości po naprawie) ?
    ubezpieczyciele biorą pod uwagę, że już "na progu salonu" auto traci 10
    - 20 proc. wartości. Poza tym, na razie przynajmniej, nie uwzględniają
    takich czynników, jak posezonowe upusty i rabaty. W wypadku samochodów
    starszych niż trzyletnie to odszkodowanie nie jest wypłacane".

    Zrodla:
    http://www.rzu.gov.pl/vademecum/rynek/archiwum/rynek
    _ubezp_majatkowe.htm
    http://hexa.pl/wprasie/2004/20040623_ogma_utrata.htm

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1