    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawo drogowe a drogi osiedlowe
    Date: Fri, 02 Nov 2007 10:47:07 +0100

    cosmic pisze:

    > Nie bardzo rozumiem "wszczecie postepowania przez pokrzywdzonego" -
    > zakladajac ze np musialaby do mnie dojechac karetka i dojechalaby z
    > opoznieniem przez zaparkowane pojazdy

    Myślę, że możesz być pokrzywdzony samym potencjalnym obniżeniem Twojego
    bezpieczeństwa przez niewłaściwie zaparkowane samochody.

    > - czy mam prawo wezwac straz
    > miejska i poprosic o interwencje czy tez jako pokrzywdzony musialbym
    > skladac wnioski do sadu o ukaranie parkujacych sasiadow sam?

    IMO straż miejska to już w ogóle do tego nie służy żeby ludzi rozstawiać
    po ich własnym parkingu.
    Jeśli ktoś, to szybciej policja, jednak policja pewnie też powie że ten
    który zaparkował jest "u siebie" (na jego współwłasnej prywatnej drodze)
    i nie bardzo mogą coś zrobić.

    Polecam ustawę: http://bap-psp.lex.pl/serwis/kodeksy/akty/01.106.114
    8.htm

    Z art. 27. § 2 wynika że procedura jest taka, że powiadamiasz "organ
    uprawniony" (chodzi w tym przypadku raczej o policję) i jeżeli w ciągu
    miesiąca oni nie niosą sprawy o ukaranie, to możesz to zrobić samodzielnie.

    Ale polecam załatwienie sprawy polubownie - po pierwsze zainteresować
    sprawą ogół sąsiadów (właścicieli) i może jakaś zrzutka na rozwiązania
    fizycznie uniemożliwiające takie parkowanie? Albo takie które umożliwi i
    zaparkowanie i przejazd straży pożarnej?

    Bo co z tego że jakiegoś sąsiada zaciągniesz przed sąd i nawet zapłaci
    mandat? Wszystkich po kolei będziesz tak po sądach ciągał? Ludzie i tak
    będą tam parkować, bo mentalność wielu kierowców jest taka że uważa że
    "nie po to kupił samochód żeby chodzić do niego dalej niż 5/10/50m" i
    będzie parkował wszędzie gdzie znajdzie kawałek płaskiej powierzchni.