    From: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawo autorskie, a prawo własności przemysłowej
    Date: Fri, 01 Apr 2011 14:33:37 +0200

    W dniu 2011-04-01 14:15, arti pisze:
    > Witam,
    >
    > mam następujące pytanie, nad którym się głowie od paru dni;)
    >
    > Art 11
    > 1. Prawo do uzyskania patentu na wynalazek albo prawa ochronnego na
    > wzór użytkowy, jak również prawa z rejestracji wzoru przemysłowego
    > przysługuje, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, twórcy.
    >
    > par 3. W razie dokonania wynalazku, wzoru użytkowego albo wzoru
    > przemysłowego w wyniku wykonywania przez twórcę obowiązków ze stosunku
    > pracy albo z realizacji innej umowy, prawo, o którym mowa w ust. 1,
> [...]

    Jasno się wyraziłeś, a problem nie jest błahy. Doktryna twierdzi, ze
    oczywiście projekt znaku towarowego może być przedmiotem ochrony
    prawnmoautorskiej, jeżeli spełnia przesłanki utworu. Wskazuje sie przy
    tym, że w przypadku większości znaków towarowych, zwłaszcza przy znakach
    słownych stopień twórczości jest zbyt niski, bądź też w ogóle nie
    istnieje, więc nie będą one utworami w rozumieniu prawa autorskiego -
    nię będzie im taka ochrona przysługiwać. Natomiast w przypadku znaków
    słowno-graficznych, czy czysto graficznych, grafika bywa niebanalna i
    wówczas ochrona prawnoautorska jak najbardziej może wchodzić w grę.
    W takiej sytuacji rzeczywiście twórca projektu znaku ma do niego prawa,
    a zgłoszenie takiego znaku do ochrony w UP, bez zgody twórcy, może po
    pierwsze naruszać prawa twórcy, a po drugie może zostać unieważnione
    jako niezgodne z art 131 ust 1 pkt 1 ustawy pwp.

    Dla uniknięcia takiego ryzyka należy rzeczywiście w umowie między twórcą
    projektu, a podmiotem zgłaszającym znak do ochrony przenieść prawa
    majątkowe do projektu, bądź udzielić licencji, w obu przypadkach
    wskazując odpowiednio określone pola eksploatacji, np ja piszę wprost
    wymieniając: zgłoszenie do ochrony jako znaku towarowego i uzyskanie
    ochrony wynikającej z praw własności przemysłoweej oraz korzystanie z
    projektu jako znaku towarowego na wszelkie sposoby właściwe znakom
    towarowym.

    Dla uniknięcia sporów przy ocenie, czy znak jako całość jest, czy nie
    jest utworem, zalecam zawsze wpisanie takiego postanowienia w każdym
    przypadku projektu znaku z grafiką