    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: praca na czarno w krajach UE
    Date: Sat, 7 Aug 2004 10:23:16 +0200

    On Thu, 5 Aug 2004, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ Nie, źle mnie zrozumiałeś. Ja nie czynię założenia, że wydatki państwa
    >+ ustawiał na stałym poziomie i pod to ustawiam budżet. Ja tylko na potrzeby
    >+ mojej dywagacji przyjmuję, że koszty utrzymania państwa nie zależą od
    >+ wysokości stawki podatkowej.

    Ależ przecież sprowadasz problem do tego samego myślenia: "mam określone
    wydatki i tyle muszę ściągnąć".
    Jak sobie zaplanujesz 2 razy większe wydatki na coś tam - to też
    wydajesz nie patrząc czy masz na to środki ? ;) To raz.
    Nadto nie jest oczywiste, że obniżenie podatku spowoduje spadek
    dochodów - w przypadku PIT jest to prawdopodone przynajmniej we
    względnie krótkim (w latach :)) okresie czasu. Ale tak jest (niemal)
    ze wszystkim...

    >+ Bo myślę, że przyznasz mi rację, że obniżenie
    >+ podatku dochodowego od osób fizycznych nieznacznie wpłynie na koszt
    >+ utrzymania administracji czy wydatki na obronność.

    Ależ oczywiście. Może nas NIE STAĆ na niektóre rzeczy ?
    Jak już dawno temu rzeczono - nie jest złym pomysłem rozpoznawania
    "po owocach"... Weźmy powołaną obronność: zdaje się że Czesi odwołali
    zakup samolotów powołując się na prozaiczne straty spowodowane
    powodzią, tak ? A Polska postanowiła zawrzeć za wszelką cenę umowę
    w wyniku której miało napłynąć do nasz nowej technologii tyle, że
    Tajwan miał zostać daleko w tyle, tak ;) ? Tyle że sądząc z prasy
    to minister ma kłopot z doliczeniem się realizacji w terminie
    20% wartości (o jakości trudno się wypowiadać) tejże...
    Dalej są wszystkie koszty oparte o "płaceniu bo się należy" (oczywiście
    to NIE dotyczy np. zasiłków dla bezrobotnych) i to przede wszystkim
    różnicujących spółeczeństwo na tych którym "się należy" i "resztę"
    - dajmy na to burzliwie przedyskutowane fundusze alimentacyjne
    oraz sławny wyrok NSA (gdzieś tak sprzed dwu lat) że gmina zasiłki
    społeczne to ma wypłacać a nie stawiać warunków pt. "jakieś prace".
    Do porównania ze Słowacją dla odmiany (która też niemal małej rewolucji
    się doczekała po zmianach w przepisach)... :)

    [...]
    >+ podatku. No i tera konia z rzędem dla tego, kto zaręczy, że obniżenie
    >+ podatku o przykładowe 9% spowoduje wzrost wpływów z tytułu tego, że ludziom
    >+ nie będzie się opłacało kombinować. Bo jak nie, to niestety mamy kryzys.

    Trzeba założyć że wpływy spadną... cała reszta będzie wtedy przyjemną
    niespodzianką ;)
    Zauważ że PIT jest drobną częścią podatków, że w ciągu ostatnich lat
    rzeczywiście MAMY KRYZYS w finansach publicznych - i to na skalę mającą
    się NIJAK do wielkości PIT o których mowa.
    Problemem jest "dziura" w emeryturach i podobnych świadczeniach - zarówno
    tych "należnych" (tj. faktycznie pościąganych z przeszłych świadczeń
    dzisiejszych emerytur) na które nie ma kto płacić (znaczy: za mało
    pracujących) jak i "nienależnych" - rozumiejąc przez to różne świadczenia
    rozdane na prawo i lewo tym którzy na nie NIE zapracowali.
    Krótko mówiąc: bynajmniej powątpiewam w "zaręczenia" - z wyjątkiem
    drobnej części "legalnego" PITu "gospodarczego" (w tej chwili optymalnym
    układem jest płacenie PIT w Polsce i VAT w Niemczech :)) PIT "od
    managerów" spadnie. Ale.... ale ja bym nie lekceważył opinii że kadra
    inwestora "samochodowego" (który to był ?) który wpakował pieniądze na
    Słowacji zamiast w .pl (i na razie ma kłopoty z własnością gruntów
    AFAIK :])) nie miała wpływu na decyzję... ze względu na PIT...
    Wysokie podatki w dłuższej skali NIE MOGĄ się opłacić !

    pozdrowienia, Gotfryd