    From: "ManFreD" <e...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: podwójne OC - prośba o pomoc
    Date: Mon, 23 May 2011 16:55:50 +0200

    > Mój znajomy broker takiej argumentacji właśnie używa, jak pisze pisma w
    > imieniu klientów do Zakładów. Na chłopski rozum rozumowanie takie ma wiele
    > wad, m. in. skąd wiadomo, które ubezpieczenie jest obowiązkowe, a które
    > dobrowolne? Niemniej jednak czasem to działa i jest to chyba najlepszy
    > argument, jakiego można użyć w tej beznadziejnej sytuacji ;)

    Cytat stąd:
    http://www.rzu.gov.pl/skargi/najczestsze-pytania-i-o
    dpowiedzi/Problem_podwojnego_ubezpieczenia_OC_posiad
    aczy_pojazdow_mechanicznych__55

    Ponadto, można spotkać się ze zdaniem, iż jeżeli posiadacz pojazdu
    mechanicznego jest chroniony dwiema umowami ubezpieczenia, to tylko jedna z
    tych umów spełnia przesłanki umowy ubezpieczenia obowiązkowego i podlega
    reżimom art. 33 ustawy. Druga umowa, powinna być tym samym traktowana jak
    dobrowolna, a w związku z tym, posiadacz pojazdu mechanicznego ma prawo w
    każdym momencie żądać jej rozwiązania. Argumenty potwierdzające takie
    stanowisko w tej kwestii, zostały ostatnio opublikowane w Gazecie Prawnej .
    Dr Marcin Orlicki z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu -
    specjalista w zakresie ubezpieczeń - wskazał, iż: "rozwiązanie jednej z umów
    obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów lub wielokrotnego
    ubezpieczenia uzależnione jest od woli stron. Mają one swobodę w zakresie
    umówienia się o zakończeniu ubezpieczenia, jeżeli tylko zapewnione pozostaje
    dalsze trwanie odpowiedzialności któregokolwiek z ubezpieczycieli na
    poziomie minimalnej sumy gwarancyjnej i przez wymagany przez ustawodawcę
    czas. (...) Należy bowiem uznać, że osoba, która ma polisę OC
    komunikacyjnego, już spełniła ciążący na niej obowiązek. Kolejna umowa
    ubezpieczenia OC nie jest więc już umową ubezpieczenia obowiązkowego i nie
    stosują się do niej ograniczenia dotyczące jej rozwiązywania".

    Ponadto, należy również zwrócić uwagę na przepis art. 812 § 4 kc, który
    wskazuje, iż "jeżeli umowa ubezpieczenia jest zawarta na okres dłuższy niż
    sześć miesięcy, ubezpieczający ma prawo odstąpienia od umowy ubezpieczenia,
    w terminie 30 dni, a w przypadku gdy ubezpieczający jest przedsiębiorcą w
    terminie 7 dni, od dnia zawarcia umowy" . Dr M. Orlicki uważa, iż przepis
    ten może być również stosowany w sytuacji tzw. podwójnego ubezpieczenia: "w
    okresie bezpośrednio po zawarciu umowy ubezpieczający może od umowy
    odstąpić, na co zgoda ubezpieczyciela nie jest wymagana" .

    ___

    Czemu piszesz, że moja sytuacja jest beznadziejna ;) Z tego co zacytowałem
    wynika, że chyba nie tak do końca. Link został poinformowany o zawarciu
    ubezpiecznia z innym TU. Miałem więc prawo jako strona w ciągu 30 dni
    wypowiedzieć umowę co zrobiłem.