    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: ograniczony dostęp do cmentarza?????!!!!!!
    Date: Sun, 26 Jul 2009 23:01:33 +0200

    Użytkownik "w" <s...@v...pl> napisał w wiadomości
    news:h4embk$g2m$1@news.onet.pl...
    > Witam wszystkich
    > Kolega jest kamieniarzem stawia pomniki na cmentarzach , w pewnej
    > miejscowości okazało się ze cmentarz jest zamknięty. Pani kościelna w
    > imieniu zarządcy cmentarza zażądała opłaty 100 zł za otwarcie bramy.
    > Kolega poprosił o wystawienie rachunku za tą usługę - odpowiedziała ze
    > to niemożliwe.
    > Pytanie jest proste czy zarządca cmentarza (proboszcz parafii) może
    > ograniczać dostęp do cmentarza i nakładać za to opłaty. Jak to wygląda od
    > strony prawa.
    > Z góry wielkie dzięki za wszelkie sugestie
> [...]

    Po pierwsze odmowa wystawienia rachunku czy faktury jest czynem
    niedozwolonym opisanym w kodeksie karnym skarbowym. Ksiądz, nie ksiądz
    rachunek ma wystawić. Co najwyżej nie jest zobowiązany do odprowadzenia
    podatku dochodowego (bo nie chce mi się sprawdzać, czy akurat by był).

    Po drugie gdyby było, tak jak piszą niektórzy,m że od jednych firm opłata
    jest pobierana, a od innych nie, to moim zdaniem mieli byśmy do czynienia z
    niedopuszczalną praktyką preferencyjną -art. 15 ust 1 pkt 3 uonk lub nawet
    ust. 5 w odniesieniu do klientów z danego cmentarza.

    Co do zaś samego pobierania opłaty, to nie przychodzi mi do głowy żaden
    przepis zabraniający jej wprowadzenia, pod warunkiem, ze od wszystkich
    przedsiębiorców.