    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <52e3a974$0$2377$65785112@news.neostrada.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1401251808270.3352@quad>
    Subject: Re: odszkodowanie od dłużnika na rzecz poręczycieli
    Date: Sun, 26 Jan 2014 00:39:15 +0100

    > Fakt iż jest to umowa nazwana nieco ogranicza zakres tego "jakby".
    > Poręczenie jest dwustronną umową, kropka. 876 KC.

    > I z grubsza biorąc tak jest przy każdym poręczeniu.

    No włąśnie nie do końca. Bo tu mogą być różne udziwnienia. Przykładowo może
    być poręczenie do jakiejś tam kwoty. Przykładowo poręczyciel moze
    wypowiedzieć umowę itd. Przy wekslu tego nie masz.

    > Bo do tego roszczenia miałby prawo *wierzyciel*.
    > Popatrz na to tak: poręczenia można udzielić również WBREW woli
    > dłużnika.
    > Zarówno takiego "normalnego" (poręczenia) jak i wekslowego.
    > 886 KC: "jeśli poręczenie udzielone zostało za zgodą dłużnika".
    > Z jakiej paki dłużnik miałby mieć zobowiązania wobec osoby, wobec
    > której zobowiązań nie podjął, inne niż "mniej więcej" równoważne
    > bezpodstawnemu wzbogaceniu?
    > Jeśli poręczyciel występował "na prośbę" dłużnika, to niech przedstawi
    > warunki które postawił dłużnikowi ;)

    Przede wszystkim sytuacja, gdy do jakiegoś stosunku prawnego
    odszkodowawczego dochodzi pomiędzy wierzycielem a dłużnikiem wbrew woli
    tego ostatniego nie jest w prawie jakoś szczególnie wyjątkowa. Idzie sobie
    gość po chodniku i łamie nogę. Tu zadnego stosunku pomiędzy nim, a
    właścicielem pobliskiej posesji nie ma, a odszkodowania są zasądzane.

    Natomiast Twój argument, że wysokość odszkodowania powinna być mniej więcej
    równa bezpodstawnemu wzbogaceniu jest ważki, ale dostrzegam kilka słybych
    ogniw tej linii:
    1) Roszczenie odszkodowawcze dotyczy normalnych następstw działania
    sprawcy. Jeśli poręczyciel wykaże przed sądem, że dłużnik działał celowo i
    świadomie naraził go na straty większe, to moim zdaniem może sąd to uznać.
    2) Ja pisałem ogólnie, ze dochodzenie roszczenia jest możliwe. Przyznam, że
    sytuacji, w których takie roszczenie odszkodowawcze uznałbym za zasadne
    jest niewiele, ale daje się wymyślić teoretycznie coś. Przykładowo celowe
    rozdanie majątku przez dłużnika, by przysporzyć kłopotów poręczycielowi.