    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: nie wywiązanie się z umowy o dzieło (?)
    Date: Tue, 10 Aug 2004 00:45:13 +0200

    On Mon, 9 Aug 2004, Katarzyna wrote:
    [...]
    >+ > - *ty* możesz rachunek wypisać na kolanie, byle wpisać właściwe
    >+ > kwoty (z zaliczkami na podatki itp. - bo inaczej mają prawo
    >+ > poprosić o skorygowanie, a czas leci ;))
    >+
    >+ Jakimi zaliczkami na podatki???

    Bo podatek dochodowy płaci się "raz w roku" - wypełniasz PIT-36
    lub PIT-37 i w nim ujmujesz wszystkie dochody "podlegające" po
    czym rozliczasz ile się fiskusowi należało oraz ile wpłaciłaś
    - różnica idzie "do korekty" (dopłaty lub zwrotu z US).
    Ze "zwykłych" dochodów: z pracy, z działalności gospodarczej,
    z najmu, z umów osobistych - płaci się *zaliczki* :)

    >+ I jakimi "itp."???

    Hm... zależy co powinnaś i co musisz ująć.
    W rachubę wchodzą:
    - koszty uzyskania przychodów (od tej kwoty efektywnie nie
    płacisz podatku)
    - ubezpieczenia społeczne i zdrowotne ("ZUSy")

    >+ Poza tym ja nie mam obywatelstwa polskiego, czyli nie place podatku w
    >+ Polsce.

    Moment, to są dwie *różne* rzeczy.
    Nie liczy się "obywatelstwo", ale "stałe miejsce pobytu" czy
    jak to ujęto od 1.I.2004 (poprzednio było "ponad pół roku").
    Nie piszesz czy np. siedzisz za granicą... grupa wróżkami się
    nie posługuje to piszący nie mają pojęcia !

    >+ MOze wiec nie musze zaprzatac sobie glowy jakimis "zaliczkami na
    >+ podatki itp"??? Moze ktos powie mi, co wlasciwie powinno byc na takim
    >+ rachunku w moim wypadku??

    Kiedy NADAL nie wiemy czy podlegasz pod podatki w .pl :)
    Jeśli podlegasz a "tylko" nie rozliczasz podatku "rocznego" - to
    płacisz zaliczkę i tyle cię widzieli :)

    >+ > >+ Czy do zawarcia
    >+ > >+ umowy o dzieło jest to konieczne
    >+ >
    >+ > RACHUNEK ?
    >+
    >+ Nie, chodzilo mi o działalność gospodarcza. W niektorych krajach jest to
    >+ konieczne (zeby znowu nie było, że "zaskakuję co poniektórych grupowiczów").

    No, mnie zaskoczyłaś ! :)
    Jakiś konkretny kraj ?...

    >+ > A to oni zapłacili *przed* podpisaniem rachunku ? :)
    >+
    >+ Tak właśnie. Rachunek jest na cześć "dzieła" i ta część została już wpłacpna
    >+ na mój rachunek.

    Acha. No to dziwne :)

    >+ > Odsetki ?? No odsetki... od zapłacenia po terminie...
    >+
    >+ No więc ile to jest procent czy czegoś tam ???

    W pierwszej kolejności - wg umowy !
    A jak w umowie nie ma - wg odsetek ustawowych :) czyli zależy
    od czasu, kwoty umowy oraz stawki którą ogłasza minister - jak
    stawka się zmienia to należy liczyć "odcinkami o stałej stawce".
    Proponuję pytać googla na okoliczność hasła "kalkulator odsetkowy",
    jest sporo stron które "policzą ci odsetki" (uwaga: niektóre mogą
    lekko przekłamywać :>)
    Oczywiście z odsetek *możesz zrezygnować*. Ale ci przysługują...
    ...o ile masz rację w sporze :)

    >+ Katarzyna-dostajaca-powoli-zawrotu-glowy

    Y tam.
    Tylko powierzchownie otarłaś się o podatki, wytrzymasz ;)

    pozdrowienia, Gotfryd