    From: "Katarzyna" <k...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: nie wywiązanie się z umowy o dzieło (?)
    Date: Fri, 6 Aug 2004 22:19:58 +0200

    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Sent: Thursday, August 05, 2004 8:40 PM

    > Użytkownik "sniezka" <s...@y...com> napisał w wiadomości
    >
    > Przede wszystkim mój niepokój budzi Twoje stwierdzeniem, że "mam rachunek
    > wypisaną obniżoną stawką". To znaczy jak to masz. No bo teoretycznie to Ty
    > wystawiasz rachunek.

    Ja chyba nie mogę skoro nie mam działności gospodarczej?? Czy do zawarcia
    umowy o dzieło jest to konieczne (ja tą umowę już zawarłam i nikt nie
    zadawał mi żadnych pytań)??

    Ja wiem, że w praktyce jest inaczej, no ale teraz
    > musimy dowiedzieć się, czy to jest kartka papieru z tytułem "RACHUNEK" i
    bez
    > Twojego podpisu

    Dokładnie tak.

    > Tak życiowo, to ja bym dopóki płacą, specjalnie nic nie gardłował. Niech
    > płacą. Po tym, jak przestaną, możesz ich spokojnie poinformować, ze do
    > zapłaty pozostało ileś tam, a wpłacone już przez nich kwoty zaliczasz w
    > poczet długu - w pierwszej kolejności na poczet odsetek ustawowych.

    Co to takiego...??

    Nie daj się
    > namówić, na podpisanie rachunku na niższą kwotę. Bo wówczas jakoś tam
    > potwierdzisz zgodę na niższą stawkę.

    Właśnie dlatego dotychczas z tym zwlekam.

    Przed sądem w takim wypadku może być
    > różnie (50 : 50). Jeśli masz potwierdzenie odebrania dzieła.

    Nie mam. Właśnie znalazłam w umowie, że powinni mi byli wystawić
    zaświadczenie o przyjęciu (lub nie). Podejrzewam, że tam właśnie powinna
    była się znaleźć informacja, że obniżają stawkę z powodu usterek.

    Oni nie mają
    > dowodu na to, ze dzieło było wadliwe.
    To po wystawieniu rachunku na pełną
    > kwotę i zapłacie części możesz spokojnie wystąpić o nakaz zapłaty.
    > Zwłaszcza, ze umowa jak piszesz żadnych obniżek nie przewidywała.

    Tak nie napisałam. Cytat:
    "Jeżeli zamawiany utwór ma usterki, Wydawca może wyznaczyć Tłumaczowi
    odpowiedni termin do ich usunięcia, a po jego bezskutecznym upływie może od
    umowy odstąpić lub zażądać odpowiedniego obniżenia umówionego wynagrodzenia
    [...]. Tłumacz wyraża zgodę na zachowanie otrzymanej części wynagrodzenia,
    NIE WYŻSZEJ NIŻ 25% WYNAGRODZENIA UMOWNEGO."
    Oni do mnie zadzwonili i powiedzieli, że mam jeszcze raz poprawić, nie było
    mowy o żadnym terminie, ale było to jeszcze przed terminem oddania całości
    (bo ja miałam terminy dla poszcz. części). A ten telefon, kiedy spytali się
    mnie, czy zgadzam się na obniżenie (ja powiedziałam, że nie i na tym się
    skończyło, nie było żadnej konstatacji o obniżeniu), to nie pamiętam, czy
    było przed czy po tym. Ale to chyba nie jest istotne, bo powinno było być na
    piśmie - TO CHYBA PODPADA POD "ZMIANĘ UMOWY" (stawka za stronę jest
    określona w załączniku umowy, pisze, że on stanowi "integralną część
    umowy")??
    Ja obawiam sie tego, że jak ja wezwę ich do zapłaty reszty, to oni szybko
    przyślą mi potwierdzenie odbioru z konstatacją, że są usterki i że w takim
    razie dostanę tylko te 25 %. Pomijając to, że chyba byłoby już na to za
    późno (czy nie??), to te 25% byłoby wtedy zgodne z umową. Nie chciałabym
    żeby w końcu wyszło na to, że ja mam im oddać to, co już mi zapłacili (bo to
    jest już teraz więcej niż 25 proc.). CZY TAK SIĘ NIE MOŻE STAĆ???
    Oni obniżyli mi mniej więcej o 15 proc., nie wiem skąd ta stawka, to wogóle
    nie pasuje do żadnego warunku z umowy.
    Poza tym, ja nie mam obywatelstwa polskiego, czy to coś zmienia??
    K.