    From: witek <w...@g...pl.spam.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: naliczanie oplat przez SM przed oddaniem do uzytkowania...
    Date: Tue, 28 Feb 2006 21:55:45 -0600

    Jasek wrote:
    > Zaczne od pytania - czy jest to zgodne z prawem, bo z rozsadkiem raczej
    > nie?
    >
    > Spoldzielnia wybudowala budynek. Jakies 85% mieszkan zostalo juz
    > odebranych przez lokatorow, za jakies 2 miesiace budynek odbierze miasto
    > i naliczane beda czynsze. Spoldzielnia wprowadzila oplate miesieczna
    > (slona) w stalej wysokosci bez wzgledu na wielkosc mieszkania do czasu
    > odebrania budynku przez miasto. W cenie wliczone sa elementy zwiazane z
    > eksploatacja budynku - sprzatania, wywozu smieci, energii na cele
    > ogolne, eksploatacji wind etc.
> [...]

    Oficjalnie przed uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie i odbiorem
    mieszkania nie ma mowy o płaceniu jakiegokolwiek czynszu.

    Natomiast jeśli ktoś już mieszka "na budowie" to zdroworozsądkowo
    wypadałoby jakoś zapłacić za to co się używa, bo przecież darmowe to nie
    jest.
    Dlatego należy uważać co się podpisuje w protokole odbioru mieszkania,
    bo zwykle jest tam zdanie mówiące o tym, że odbiorca będzie ponosił
    opłaty naliczone przez developera do czasu uzyskania aktów własności.
    I na tej podstawie mają prawo dochodzić swojego.
    Więc albo nie podpisywać i nie mieszkać, albo jakoś sprecyzować co się
    będzie płaciło i w jakiej wysokości, bo teoretycznie developer może
    kwoty wziąć z sufitu.