  • Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Wojciech Bancer <p...@p...pl>
    Subject: Re: miejsce dla pojazdu osoby niepelnosprawnej - dylemat
    Date: 13 Nov 2008 19:03:26 +0100

    On 2008-11-13, agusia <a...@o...pl> wrote:

    [...]

    > Trzeba mieć legitymację rencisty lub emeryta, a tą wydaje ZUS. Samo
    > orzeczenie nie wystarcza dopytywałam się w różnych punktach obsługi MPK.

    Co to za miasto?

    Dla przykładu Poznań:

    [...]

    Do bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji miejskiej w Poznaniu
    upoważnieni są:

    [...]

    6. orzeczenie lub wypis z orzeczenia albo legitymację stwierdzającą
    całkowitą niezdolność do pracy lub umiarkowany stopień
    niepełnosprawności z powodu niesprawności narządu wzroku (II grupa
    inwalidztwa), wydane przez uprawnione organy emerytalno - rentowe lub
    zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności, wraz z dowodem
    tożsamości,

    [...]

    8. orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności oznaczone
    literką "O", "h", "04-0" wraz z dowodem tożsamości, albo legitymację w
    kolorze zielonym z wpisem "umiarkowany stopień niepełnosprawności"
    wydane przez zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności.

    [...]

    Info z:
    http://www.poznan.pl/mim/public/publikacje/pages.htm
    l?id=1847&ch=1851&p=1853&instance=1017&lang=pl

    a dla

    KZKGOP (Katowice i duża część Śląska):
    http://www.kzkgop.pl/cennik/taryfa/

    Do przejazdów bezpłatnych uprawnieni są:

    7. Osoby całkowicie niezdolne do pracy i samodzielnej egzystencji lub
    uznane za niepełnosprawne w stopniu znacznym w przypadku obywateli
    polskich oraz obywateli innego państwa posiadających taki dokument
    - na podstawie jednego z niżej wymienionych dokumentów:

    - legitymacji wydanej przez zespół ds. orzekania o stopniu
    niepełnosprawności (powiatowy, wojewódzki),

    [...]

    - orzeczenia komisji lekarskiej ds. inwalidztwa i zatrudnienia lub
    wojskowej komisji lekarskiej stwierdzającego uznanie za
    niepełnosprawnego w stopniu znacznym lub zaliczenie do I grupy inwalidów
    wraz z dokumentem umożliwiającym ustalenie tożsamości zawierającym
    zdjęcie,

    8. Ociemniali - w przypadku obywateli polskich oraz obywateli innego
    państwa posiadających taki dokument - na podstawie legitymacji Polskiego
    Związku Niewidomych, legitymacji Związku Ociemniałych Żołnierzy RP lub
    jednego z dokumentów wymienionych w § 3 pkt 7, stwierdzającego
    niepełnosprawność z powodu narządu wzroku lub oznaczonego symbolem 04-O
    lub w przypadku obywateli UE i członków rodziny obywateli UE, na
    podstawie dokumentów potwierdzających wyżej wymieniony status, wydanych
    w państwach członkowskich wraz z dokumentem podróży lub innym ważnym
    dokumentem (zawierającym zdjęcie) umożliwiającym ustalenie tożsamości i
    obywatelstwa.
    =====

    więc to co piszesz, to nie jest w ogólności prawda, a raczej wyjątek.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl