  • Data: 2008-06-21 14:40:46
    Temat: Re: kwalifikacja prawna czynu (teoria)
    Od: "kuba " <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Użytkownik "kuba " <j...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Zgwałcenie samo w sobie skutku śmiertelnego przynieść nie może, tak więc
    > sprawca będzie odpowiadał za zgwałcenie oraz za spowodowanie śmierci.
    > Natomiast by podać dokładną kalifikację, to trzeba znać szczegóły.

    Nie wiem, nie jestem lekarzem, myślałem, że może może :)

    Wczoraj obejrzałem z nudów na TVN-ie 2 programy detektywistyczne, które
    podobno są oparte na prawdziwych wydarzeniach i na końcu mówią jaki zapadł
    wyrok. Była sprawa gwałtu połączonego z zabójstwem (bez szczegółów
    faktycznych, oprócz tego, że ofiara była bodajże wyrzucona z jadącego
    pociągu); wyrok - 15 lat, więc zastanawiałem się jak mógł wyglądać stan
    faktyczny i jakie było rozumowanie sądu w tej sprawie.

    Bo typowa sytuacja to jest moim zdaniem 148 par. 2 pkt 2 (najpierw gwałci,
    potem zabija umyślnie - tu mamy jedno przestępstwo obejmujące 2 czyny) i tu
    mam co najmniej 25 lat pierdla.

    No chyba, że on ją zgwałcił (art. 197 par.4), jej się zmarło z niewiadomych
    przyczyn (on nie miał zamiaru jej zabić, więc wykluczamy art. 148, a
    zastosujemy może 155) i wtedy mamy jedno przestępstwo kwalifikowane ze 197
    par.4 w zbiegu ze 155 i - 15 lat jak nic.

    Cezar, art. 156 też bym wykluczył z tego samego powodu co 148 (nieumyślność -
    przecież, jak on ją gwałcił i nie chciał jej zabić, to pewnie też nie chciał
    jej spowodować ciężkiego uszczerbku na zdrowiu). Natomiast typ kwalifikowany
    przez następstwo śmierci odsyła do par. 1 (wina mieszana umyślno-nieumyślna),
    więc ta kwalifikacja mnie nie przekonuje.

    pozdrawiam i dzięki za wysiłki:)
    kuba