  • Data: 2004-07-20 23:05:47
    Temat: Re: kontrolerzy biletów, a Konstytucja
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam

    greg napisał(a) :
    > Ludzie!!! czytam wlasnie postanowienie TK odnosnie tego o czym toczy sie tu
    > dyskusja (Ts 9/2000 z 13.VI.2000 r.) i czegos tu nie kumam. Niby koles
    > zglosil sie do prokuratora (i tak dalej), poczym TK oddalil jego skarge.
    > dlaczego? jakos nie moge zrozumiec tego postanowienia (moze dlatego, ze
    > czytam z monitora :/).chcialbym sie dowiedziec co o nim myslicie. i nie
    > piszcie "a nie mowilem/pisalem", albo "a jednak mialem racje" tylko rzeczowo
    >
    > http://www.trybunal.gov.pl/OTK/teksty/otk/2000/ts009
    r00.doc

    Pasażer chyba nie skłądał skargi do Trybunału z powodu
    zatrzymania, ale z powodu, jego zdaniem, sprzeczności prawnej.
    Trybunał sprzeczności nie znalazł, bo stwierdził, że (str.3 -
    środek):
    "Zgodnie z art. 33a ust. 4 prawa przewozowego składają się na
    nie: żądanie okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie
    tożsamości podróżnego; zwrócenie się do funkcjonariusza Policji i
    innych organów porządkowych, które mają, zgodnie z przepisami
    prawa, uprawnienia do ustalania tożsamości osób, o podjęcie
    czynności zmierzających do ustalenia tożsamości podróżnego;
    zatrzymanie dokumentu za pokwitowaniem i przesłanie go do
    wystawcy. W ocenie Trybunału Konstytucyjnego treść powyższych
    uprawnień nie uzasadnia przyjęcia, iż w którymkolwiek z nich
    mieści się kompetencja do zatrzymania podróżnego."

    Jak wynika z tego, kontrolerzy nie mają prawa zatrzymać
    kogokolwiek. Trybunał nie precyzuje sposobu wyegzekwowania praw
    kontrolującego, ale też jednoznacznie stwierdza, że zatrzymanie
    jest bezprawne, bo żaden przepis nie zezwala na to.

    Tak więc kanar, w przypadku braku reakcji ze strony pasażera,
    może conajwyżej wysiąść na przystanku, na którym zechce łaskawie
    wysiąść pasażer i iść za nim do domu, pracy, itp w celu ustalenia
    jego personaliów;-) Lub też z własnej komórki wezwać brygadę
    szybkiego reagowania policji, która jako jedyna może tu
    wyegzekwować podanie personaliów.

    Mam nadzieję, że nic nie pomieszałem. Późno już.
    Dobranoc:-)

    Zbyszek, s...@p...onet.pl s...@p...com
    PGP key: 0x58E0356F